Mommy (Xavier Dolan)

Mommy (Xavier Dolan) ‘Dahi’ çocuk Xavier Dolan’ın inatla üzerine gittiği sinema anlayışı öyle bir sonuç ortaya çıkarıyor ki, genç yönet...

Mommy (Xavier Dolan)
‘Dahi’ çocuk Xavier Dolan’ın inatla üzerine gittiği sinema anlayışı öyle bir sonuç ortaya çıkarıyor ki, genç yönetmene ya hayran kalırsınız, ya da bir daha dönüp bakmamak üzere sinemasından nefret edersiniz. Böylesine keskin bir görüş oluşturmasındaki en büyük etkenlerden biri, psikanalizin derin sularında, sivri uçlarda gezinmesi. Yetenekli bir yönetmen olduğu ve kısa zamanda ortaya çıkardığı işlerin yaşına göre önemli bir başarı sayılacağı tartışılmaz üstelik şimdiden yönetmenin Queer sinemaya önemli katkıları olduğunu da söyleyebiliriz. Ancak Dolan’ı şimdiden ‘dahi’ ilan etmek ve usta isimlerin arasında anmak ne kadar doğru bir öngörü orası tartışılır. ‘Mommy’ zihinsel sorunları olan, şiddet yanlısı, duygularını kontrol edemeyen Steve’in annesiyle olan ilişkisine odaklanıyor ve ortaya dokunaklı, karakterlerin derinlemesine işlendiği, etkileyici bir film çıkıyor.

Hikayedeki ‘mommy’ yani Diane, tek başına yaşayan, hayata karşı direnen bir anne. Oğlu bakımevinde öfkesine yenilip yangın çıkarınca onu tekrardan hayatına katmak zorunda kalıyor ve bu sefer şeytanın bacağını kıracağına inanarak mücadelesine başlıyor. Bu mücadele ilk başlarda oldukça zor çünkü Steve, aşırı uçlarda yaşayan, zihinsel engelleri yüzünden öğrenime ve kontrole kapalı bir genç. Onun bu karışık ruh halini yatıştırmada en büyük yardımcı üçüncü bir kişi; karşı komşu Kyla. Kyla iki sene önce akıcı konuşma yetisini kaybetmiş bir okul öğretmeni, fazlasıyla hikayede kapalı kutu bir karakter, kocasıyla sorunlar yaşadığı ortada olan ancak yönetmenin hiçbir şekilde Kyla’nın hikayesine girmek istemediğini de henüz karakterin ilk sahnelerinden anlıyoruz. Kyla tek başına hakkında film yapılabilecek, garip bir karakter. Fazlasıyla bastırılmış bir karakter, konuşma sorunu yaşaması da bunun en büyük göstergesi, üstelik hiçbir zaman ait hissetmediği ailesinden kopup, Diane ve Steve’in arasına karıştıkça düzenli konuşmaya, kendinden ‘normalde’ beklenmeyecek hareketler yapmaya başlıyor. Ailenin yeniden bir araya gelmesi mücadelesinde Steve nasıl engellerini kontrol etmeye, eğitim almaya, yeniden bir ‘birey’ olmaya çabalıyorsa, Kyla da Steve gibi küllerinden yeniden doğup özgür bir birey olmanın peşinde. Zaten filmin asıl sorunu kişinin özgürlüğüne kavuşması üzerine. Karakterlerin özgürlüğe olan ihtiyacını bir sonraki paragrafta daha detaylı bir şekilde anlatacağım, ancak Diane hakkında önemli bir bilgi daha vermek gerekiyor. Kyla ve Steve, iki kanadı kırık insan yeniden uçmanın hayalini kurarken Diane için yeni bir doğuşun söz konusu olduğunu söylemek zor. Hem kokoş hem sert bir görüntüsü olan Diane, aslında hem anne hem de baba görünümünde, sadece oğlunu ayakta tutmak için değil, kendisi de ayakta kalmak için her türlü mücadeleyi yapabilecek kadar gözünü karartmış, dünyanın ağırlığı altında ezilmiş, yalnız, yıkıldı yıkılacak ancak yine de hayattan keyif almayı bırakmayan bir kadın. ‘Hayali’ bir Kanada yasasına göre, ailelerin bakamadıkları çocuklarını devlete ‘teslim’ ettikleri ütopik bir düzlemde, işin diğer ucunda oğlunu sonsuza dek kaybedeceğinin bilincinde olan Diane, çok hassas bir dengede ilerliyor ve filmin en önemli gerilim unsuru onun zorluklar karşısındaki tutumu oluyor.

Xavier Dolan’ın filmde en çok ses getiren hareketi, filmi iki sahne haricinde 1:1 formatında çekmesi. 1:1 kare formatında film izlemek modern sinema izleyicisi için çok alışılageldik bir durum değil, o yüzden ilk başta bu durumu garip bulabilirsiniz. Ancak karakterlerin sahip oldukları bunaltıcı ortamı, Steve’in önüne geçemediği davranış bozukları karşısındaki ruh halini, Diane’nin evi geçindirmek için çabalarken yaşadığı sıkıntıyı, Kyla’nın ağzından bir türlü dökülemeyen kelimeleri anlamak için başarılı bir tercih 1:1 çerçevesi içinde hikayeyi anlatmak. Ayrıca 1:1 formatın bozulduğu ilk sahnede Steve’in ağzından özgürlük kelimesinin çıkması da önemli bir detay; hikaye hiçbir zaman karakterlerin ekonomik ya da ruhsal, toplumsal ya da bireysel özgürlüğünün olmadığı bir platformda geçiyor ve sadece iki sahnede bu özgürlük sağlanabiliyor (ki bu sahnelerden birisi de karakterlerden birinin hayal kurduğu sahne).
Mommy (Xavier Dolan)
Sürekli dış etmenlerce özgürlükleri kısıtlanan (koca baskısı, ekonomik zorluklar, zihinsel sorunlar, toplum tarafından kabul görmeme, çıkar ilişkisi karşısında yapılan yardımlar, devlet baskısı vs.) karakterlerin kendine özgü davranışlar sergiledikleri büyülü yer, yaşadıkları evden ibaret. Diane, Kyla ve Steve o evin içerisinde birbirlerinin asıl hallerini birbirlerine sınır tanımadan açtıkça hayattan keyif almaya başlıyorlar ve filmin de en etkileyici sahneleri genellikle evde üç karakterin birbirleriyle geçirdikler vakitten oluşuyor.

Filmin en etkileyici sahnesi ve hikayenin pik noktası Diane’nin hayal kurduğu sahne iken, ki yılın en güzel sahnelerinden biri bile olabilir, Dolan’ın bu filmde beğenmediğim tavrı, aralara serpiştirdiği oedipus kompleksi göndermeleri içeren sahneler. Açıkçası bu hikayeyi hiçbir psikolojik çıkarım yapmadan izlemeyi tercih ediyorum çünkü madalyonun öbür tarafına baktığımızda, yönetmenin utangaç bir çocuk misali ucundan kıyısından girmeye çalıştığı oedipus kompleksi ve benzeri psikanaliz konularını göz önüne alıp filmi değerlendirmeye kalktığımda, bu alanda filmin o kadar da uzun boylu olmadığını söylemeliyim. Hikayenin duygusal yapısı, karakter analizleri oldukça başarılı üstelik Dolan her zaman olduğu gibi yine eğlenceli bir müzik çalışması çıkarmış ancak anne-oğul arasındaki anne-komşu kadın arasındaki ilişkiler bir ‘dahi’den bekleyemeyeceğim kadar yalın bir seviyede. O yüzden seyircinin hikayeye ve karakterlere odaklanmasında yarar var çünkü aralara serpiştirilmiş psikanalize dönük ‘örnek’ sahneler, hem hikayeye bir katkı sağlamadığından, hem de fazla ‘yapay’ durduğundan, oldukça göze batıyor.

Neticede Xavier Dolan sinemasını takip etmek oldukça keyifli, yönetmenin ne hayranı ne de karşıtı biri olarak ortada durabilmeyi başardığımı söyleyebilirim. Özellikle hikayenin içerisinde kullanılan parçalar kusursuz seçilmiş, filmde şarkı seçimine özellikle dikkat edenlere tavsiye edilir.

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Mommy (Xavier Dolan)
Mommy (Xavier Dolan)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmje_QxgzQitMb5uZfZUqiNDedclFddUyx8MEA14bu4rLPQE47x0zR4K92g8Rv2NjcINt8neDYX62d-uBLtGxAbspUBzgRfUl_t0Vm810PCu93Sq2q3CNXBn6xRdwMQrG3dH3cPbMrrDD6/s1600/xavier-dolan-mommy-1.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmje_QxgzQitMb5uZfZUqiNDedclFddUyx8MEA14bu4rLPQE47x0zR4K92g8Rv2NjcINt8neDYX62d-uBLtGxAbspUBzgRfUl_t0Vm810PCu93Sq2q3CNXBn6xRdwMQrG3dH3cPbMrrDD6/s72-c/xavier-dolan-mommy-1.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2015/04/mommy-xavier-dolan.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2015/04/mommy-xavier-dolan.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy