Psikanaliz ve programlama dilleri (Wavell Watson)

Psikanalizi kullanarak bilgisayar programlama dili tercihini eleştirmek Lacancı yapıların keyif kısmından faydalanır. Her programlama dili ...

Psikanalizi kullanarak bilgisayar programlama dili tercihini eleştirmek Lacancı yapıların keyif kısmından faydalanır. Her programlama dili her yapıyla uyumludur, ama kimi diller kendilerini özgül yapılara uyduran kurallar kullanır. Mesela histerik yapıdaki bir programcı saplantıcı bir dili kullanırsa, histerik bu saplantılı dili sanki histerik bir dilmiş gibi kullanacaktır. Benimsenen yapıların birbirlerinde bulunan vasıfları taşıyabileceğini hatırlamak önemlidir. Buna göre saplantılı bir dil, histeri ve sapkınlık öğeleri taşıyabilir.
 Psikotik Diller

Psikotik yahut sosyopat diller bir son ürün yaratırken kuralları tartmakla uğraşmaz. Bunun bir tezahürü zayıf veya gevşek dizgidir. Kimi psikopat diller, işlevsiz (yani sanrılı) öznelere benzer olarak, mecazları doğru düzgün kullanamama gibi dil bozuklukları gösterir. Psikopat bir dilde soyutlama aracı (yani bir sorun sahasını modelleme yöntemi) külfetli olur. (ya da otomatik örtük tip tayin etme olur). Tayfın öbür tarafında yüksek işlevli psikopatlar bulunur, (başarılı bir imgesel sistem inşa etmişlerdir) bunlar saf faydacıdır. Bu dillerde hiçbir içsel örtük kural bulunmaz. Geliştirici sosyopat dili oluşturan kurallar sistemi dahilinde bir hüner atfetmez. Konvansiyon ve dilin deyimsel kullanımı gibi şeyleri sosyopat dil kullanıcısı pek tasvip etmez.
Sapkın Diller

Sapkın diller kuralların vasıtası olmaktan keyif alır. Başkasının bir biçimde kuralları duyurmasını isterler. Bunu yalnızca kurallar dahilinde hareket ederek yaparlar. Hem sadist hem de mazoşist acıya (başkasının ya da kendisinin acısına) şahit olmaktan keyif alır gözükür ama bu başkasına atılmış bir yemdir. Bu yapıların ikisi de başkasında kaygıya sebep olmaktan keyif alır. Fetişist, kuralların duyurulmasının yerine geçen bir nesneyi kullanmaktan keyif alır.

Mazoşist geliştirici, zor, zahmetli ya da asgariyetçi bir dil seçerek zor veya imkânsız bir yol tutturmuş olduğunu başkasına kanıtlamaktan keyif alır. Başkasında kaygıya sebep olan şey, sözdizimi, mimarî ya da araç zinciri ile mazoşistin yaptığı ağır işe şahit olmaktır. Mazoşist, zor bir problemin mazoşistin disiplinini gereksinen bir yolla çözülmesi gerektiğini başkasının duyurmasını çok sever. Başka bir deyişle başkası ‘Bunu yaptığına inanamıyorum’ der.

Sadist geliştirici teslim edilen kodu kullanarak başkasında kayıp tehdidi yoluyla kaygıya sebep olur (mesela başkasının rahat ettiği bir sözdizimini kaybetmesi yoluyla). Sadist başkasını kendi güçsüzlüğünü tarif ettirecek şekilde tehdit eder. Başkası burada ‘Kurallara uyabildiğimi zannetmiştim ama uyamamışım’ der.
Fetişist geliştirici fetişist nesne mevcut olduğunda keyif bulur. Bu özgül bir ‘birinci derece soyutlama’ olabilir, işlevler, sınıflar, kapanımlar, süreçler, kelimeler, hatta dönüşümler gibi. Fetiş nesnesi ne kadar mevcutsa o kadar fazla keyif sağlar. Fetişist nesnenin mevcudiyeti kuralların duyurulmasının yerine geçer.
Saplantılı Diller

Saplantılı, keyfin önüne geçen kurallar yaratmaktan keyif alır. Geliştirici burada sonucun önüne geçen herhangi bir faaliyet tipi ile iştigal eder. Bunlar tip sistemleri olabilir, basmakalıplar olabilir hatta büyük-küçük harf duyarlılığı olabilir. Kodun son teslimatı saplantılı için çok fazla keyif ortaya çıkarır.
Histerik Diller

Histerik geliştirme kendisini kod tabanında sonu gelmez rötuşlara elverişli dillere uydurur. Teslim edilen dil asla yeterince iyi değildir, sadece pragmatik nedenlerle değil ama çoğu zaman çileci nedenlerle. Son hedef, sonunda saha jargonunu yakalamak, eli kulağında gibidir, tek bir rötuşla saha kusursuzca temsil edilebilecektir. Histerik dillerde iki aşırılık olabilir. Bir aşırılık her estetiği kolayca temsil edebilme yeteneğine doğru çalışmaktır. Bu aşırılıkta iş ve keyif dilin kendisini geliştirmededir. Öbür aşırılık dilin mevcut halini kullanarak bilinçli olarak estetiği oluşturmaktır. Bu aşırılık dili bükerek estetik anlamda daha hoş gözükmesini sağlar. İkisinin arasında, hep müsait olması gereken aşırı geniş kod tabanlarına yapılan rötuşlar bulunur.
Başka Keyif Kategorileri

Öznenin arzu nesnesiyle ilişkisi temelinde, dillere uygulanabilecek çeşitli başka keyif kategorileri vardır. Bunalım Lacancı psikanaliz dahilinde arzu nesnesi etrafındaki dolaşımın durması diye tarif edilebilir. Bunalımda nesne kaybedilmiştir ve keyif kaybın hatırlanmasından getirilir. Melankolide nesnenin hatırası da kaybedilmiştir (kaybın kaybı) o yüzden keyif dilin tarihine dönük romantik tutumdan gelir.

Sonuç

Eğer erken konuşma edimleri keyfimizin nasıl yapılandığı üzerinde etki sahibiyse, o halde kararlarımızdaki örüntü ve taraflılıkların yerini bulabiliriz. Bu yapılar arzularımıza nüfuz eder ve akıldışı yönlere doğru çeker. Programlama dillerini ve toplulukları eleştirdiğimizde, bu psikanalitik yapıları kullanarak dillerdeki açıklanmamış çeşitliliği bir nebze açıklayabiliriz. Bu yapıları kullanarak aklımızdaki bir hedef kitleye dönük yeni diller tasarlayabiliriz ya da başka topluluklara dönük hoşgörümüzü arttırabiliriz.

Türkçesi: Işık Barış Fidaner

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Psikanaliz ve programlama dilleri (Wavell Watson)
Psikanaliz ve programlama dilleri (Wavell Watson)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivqM5euLxl5ZNvNCVlkktmNGLESTQs-ufbcMiLI1RC-dQm5ImRJvkEszHL6ZXJtZJ5tL3eb48xW45B0ucxkM1EvrEn0PvrmC5uIrKXQSz1Vz-GVCiItFVqEaCDDWnNBR8hEYTAFEBIj96O/s640/proglang1.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivqM5euLxl5ZNvNCVlkktmNGLESTQs-ufbcMiLI1RC-dQm5ImRJvkEszHL6ZXJtZJ5tL3eb48xW45B0ucxkM1EvrEn0PvrmC5uIrKXQSz1Vz-GVCiItFVqEaCDDWnNBR8hEYTAFEBIj96O/s72-c/proglang1.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2018/01/psikanaliz-ve-programlama-dilleri.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2018/01/psikanaliz-ve-programlama-dilleri.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy