Yamuk Bakmak : Ölüm Dürtüsü (Slavoj Zizek)

Slavoj Zizek Şimdiye kadar analiz ettiğimiz örnekler kasten basit olanları arasın­dan seçildi; şimdi gelin Hitchcockçu montajın daha kar...

Slavoj Zizek
Şimdiye kadar analiz ettiğimiz örnekler kasten basit olanları arasın­dan seçildi; şimdi gelin Hitchcockçu montajın daha karmaşık bir bü­tünün parçası olduğu bir sahnenin analizini yaparak bitirelim bu bö­lümü. Sabotaj filminde, Sylvia Sydney'nin Oscar Homolka'yı öldür­düğü sahneyi ele alalım. İki karakter evde birlikte yemek yiyorlar; Kocası Oscar'ın bir otobüse konan bomba yüzünden havaya uçan er­kek kardeşinin ölümünden sorumlu olan "sabotör" olduğunu yeniler­de öğrenmiş olan Sylvia hâlâ şokta. Sylvia sebze tabağını sofraya ge­tirdiğinde, tabaktaki bıçak bir mıknatıs sanki. Adeta eli, iradesine rağmen bıçağı kavramaya zorlanır gibi, ama o bunu yapmaya bir tür­lü karar veremiyor. Bu âna kadar sıradan, günlük sofra muhabbeti ya­pan Oscar karısının bıçak tarafından büyülenmiş olduğunu ve bunun kendisi için ne anlama geldiğini fark eder. Ayağa kalkıp masanın et­rafından ona doğru yaklaşır. Yüz yüze geldiklerinde, bıçağa uzanır ama hareketini tamamlayamaz, bıçağı Sylvia'nın kavramasına izin verir. O anda kamera yaklaşıp ikisinin de yalnız yüzlerini ve omuz­larını gösterir, elleriyle ne yaptıkları belli değildir. Birden Oscar kısa bir çığlık atıp yere düşer, onu Sylvia mı bıçakladı yoksa intihar etme isteğiyle kendini bıçağın üzerine mi bıraktı bilemeyiz.

Dikkat etmekte fayda olan ilk şey, cinayet ediminin iki engellen­miş tehdit jestinin karşılaşmasından kaynaklandığıdır. Hem Sylvia' nın hem de Oscar'ın bıçağa doğru yaptıkları hamle, Lacan'ın tehdit - kârjest tanımına uyar: Kesintiye uğratılmış bir jest, yani devam etti­rilmek, tamamlanmak istendiği halde dışsal bir engel tarafından dur­durulmuş bir jest değildir bu. Tam tersine, gerçekleştirilmeme, so­nuna vardırılmamak üzere çoktan başlamış bir jesttir. Nitekim tehditkâr jestin yapısı, teatral, histerik bir edim, ikiye bölünmüş, kendi kendini engelleyen bir jest yapısıdır: Dışsal bir engel yüzünden de­ğil, bizatihi çelişkili, kendiyle çelişen bir arzunun ifadesi olduğu için gerçekleştirilemeyecek bir jesttir - bu örnekte, Sylvia'nın Oscar'ı bı­çaklama arzusu ve aynı zamanda bu arzunun gerçekleştirilmesini ön­leyen yasak söz konusudur. Oscar'ın hamlesi (karısının niyetinin far­kına vardıktan sonra, ayağa kalkıp onun yanma gitmesi) de aynı şe­kilde çelişkilidir, bıçağı ondan çekip alarak hakkından gelmeye yö­nelik "kendini koruma" arzusu ile kendini bıçağa sunmaya yönelik, marazi suçluluk hissinin beslediği "mazoşist" arzu arasında bölün­müştür. Nitekim, başarılı edim (Oscar'ın bıçaklanması), iki başarısız, engellenmiş, bölünmüş edimin karşılaşmasının sonucudur. Sylvia' nın Oscar'ı bıçaklama arzusu, Oscar'ın kendisinin cezalandırılma ve en nihayetinde öldürülme arzusuyla buluşur. Anlaşılan, Oscar kendi­ni korumak için hamle eder, ama bu hamle aynı zamanda bıçaklan­ma arzusundan da destek alır, böylece sonuçta can alıcı jesti ikisin­den hangisinin "gerçekten" yaptığı (Sylvia mı bıçağı sokmuştur, yok­sa Oscar kendini bıçağın üzerine mi bırakmıştır?) önemli değildir. "Cinayet" ikisinin arzularının örtüşmesinin, çakışmasının sonucudur.

Oscar'ın "mazoşistçe" arzusunun yapısal yeri konusunda, Freud' un "Bir Çocuk Dövülüyor" yazısında geliştirdiği fantazi mantığına başvurmamız gerekir. Freud burada fantazi sahnesinin ("bir çocuk dövülüyor") nihai formunun daha önce gelen iki evreyi öngerektirdiğini söyler. İlk, "sadistçe" evre "babam çocuğu (ağabeyimi, benim rakip ikizim olan birini) dövüyor"dur: İkincisi bunun "mazoşistçe" tersine çevrilmesidir: "Babam tarafından dövülüyorum"; fantazinin üçüncü ve nihai formu ise, "bir çocuk dövülüyor"un edilgin çatısı içinde özneyi de (kim dövüyor?) nesneyi de (hangi çocuk dövülü­yor?) belirsizleştirir, nötrleştirir. Freud'a göre, can alıcı rolü ikinci, "mazoşistçe" evre oynar: Gerçek travma burada yatar, kökten "bastı­rılan" evre budur. Çocuğun fantazilerinde bunun hiçbir izini bulama­yız, onu ancak "babam çocuğu dövüyor" ile "bir çocuk dövülüyor" arasında bir şeyin eksik olduğuna işaret eden "ipuçları"ndan hareket ederek, geri dönüşlü olarak inşa edebiliriz. Birinci formu üçüncü, be­lirli forma dönüştüremediğimiz için, Freud ara formun devreye gir­mesi gerektiği muhakemesini yapar:

Bu ikinci evre en önemli ve en ciddi evredir. Ama ona ilişkin olarak, bir anlamda hiçbir zaman gerçek bir varoluşu olmadığını söyleyebiliriz. Hiçbir zaman hatırlanmaz, bilince çıkmayı hiçbir zaman başaramaz. Analize ait bir kurgudur, ama sırf bu nedenle gerekli olmadığı söylenemez.

Yani fantazinin ikinci formu Lacancı gerçektir: "(Simgesel) ger­çeklikle hiçbir zaman yer edinmemiş, simgesel dokuya hiçbir zaman kaydedilmemiş, ama yine de simgesel gerçekliğimizin tutarlılığını garanti altına alan bir tür "kayıp halka" olarak önvarsayılması gere­ken bir nokta. Bizim tezimiz, Hitchcock filmlerindeki cinayetlerin {Sabotajda Oscar'm ölümünün yanı sıra, en azından, Sabotör'de sabotörün Hürriyet Heykeli'nden düşüşünü ve Esrar Perdesinde Gromek'in işlediği cinayeti zikredebiliriz) benzer bir fantazi mantığı ta­rafından yönlendirildiğidir. İlk evre her zaman "sadistçe"dir, en so­nunda kötü adamın işini bitirme fırsatını bulan kahramanla özdeşleş­memizden ibarettir. Sylvia'nm kötü ruhlu Oscar'm işini bitirdiğini, efendi Amerikalının Nazi sabotörü köprüden aşağı ittiğini, Paul New- man'ın Gromek'ten kurtulmasını, vb. görmeye can atarız. Son evre, şüphesiz, müşfik tersine dönüş evresidir. "Kötü adam"m aslında ça­resiz, kalbi kırık bir varlık olduğunu görünce, içimiz şefkat ve suçlu­luk hisleriyle dolar, önceki "sadistçe" arzumuz yüzünden cezalandı­rılırız. Sabotör'de kahraman, dikişleri yavaş yavaş sökülen yeninden asılı kalmış kötü adamı kurtarmak için ümitsizce çabalar; Sabotajda Sylvia ölmekte olan Oscar'a şefkatle sarılıp yere çarpmasını önler; Esrar Perdesinde cinayet ediminin çok uzun sürmesi, Paul Newman'ın beceriksizliği ve kurbanın ümitsizce direnişi bütün olayı aşırı acı verici, zor dayanılır bir hale getirir.

İlk bakışta fantazinin ilk evresinden üçüncüsüne, yani kötü ada­mın işinin yakında bitecek olmasından duyulan sadistçe hazdan bir suçluluk ve şefkat hissine doğrudan geçmek mümkünmüş gibi görünür. Ama hepsi bundan ibaret olsaydı, Hitchcock bize "sadistçe" ar­zumuz yüzünden ödenmesi gereken bedeli hatırlatan bir tür ahlakçı olur çıkardı: "Kötü adamın öldürülmesini istemiştiniz, şimdi istedi­ğiniz oldu, sonuçlarına katlanın bakalım!" Ama Hitchcock'ta her za­man bir ara evre vardır. Kötü adamın öldürülmesine yönelik "sadist­çe" arzunun hemen ardından, bizzat "kötü adam"ın da üstü kapalı da olsa kesin bir biçimde kendi kötülüğünden ikrah getirdiğini ve bu da­yanılmaz yükten cezalandırılıp öldürülerek "kurtulmak" istediğini fark ederiz birden. Kahramanın (ve dolayısıyla biz seyircilerin) "kö­tü adamı" ortadan kaldırma arzusunun zaten "kötü adam"ın kendisi­nin de arzusu olduğunu anladığımız en hassas andır bu. Mesela Sa­botajda Sylvia'nm Oscar'ı bıçaklama arzusunun Oscar'm ölerek ken­dini temize çıkarma arzusuyla örtüştüğünün belli olduğu an gibi. Bir kendi kendini yok etme eğiliminin, kendi mahvını kışkırtmaktan alı­nan keyfin, kısacası ölüm dürtüsünün bu sürekli, örtük mevcudiyeti, Hitchcock'un "kötü adam"ma o özel büyüyü veren şeydir; aynı za­manda da baştaki "sadizm"den en sonda kötü adama duyulan merha­mete dolaysızca geçmeyi önleyen şeydir. Bu merhamet/şefkat kötü adamın kendisinin de suçluluğunun farkında olduğunun ve ölmek is­tediğinin farkına varmaya dayalıdır. Başka bir deyişle, ancak kötü adamın öznel konumundaki etik tavrın farkına vardığımız zaman merhamet duyarız.

Peki ama bütün bunların Hitchcockçu montajla ne ilgisi var? Sa­botajın bu son sahnesinde, Sylvia sahnenin duygusal merkezi olma­sına rağmen, yine de sahnenin nesnesi konumundadır - özne olan Oscar'dır. Yani, sahnenin ritmini belirleyen onun öznel perspektifidir. Başta, Oscar bildik sofra muhabbetini sürdürür ve Sylvia'nm aşırı iç gerilimini hiçbir şekilde fark edemez. Sylvia gözlerini bıçaktan ayı­ramaz hale geldiğinde, şaşıran Oscar ona bakar ve arzusunun ne ol­duğunu anlar. İlk kesinti burada olur: Oscar Sylvia'nm ne düşündü­ğünü anlayınca boş laflar kesilir. Bu noktada Oscar ayağa kalkar ve ona doğru adım atar. Olayın bu kısmı Hitchcockçu montaj anlayışıy­la çekilmiştir, yani kamera önce masanın etrafından Sylvia'ya yakla­şan Oscar'ı, sonra da Oscar'm bakış açısından, kendisine adeta karar vermesine yardımcı olmasını ister gibi ümitsizce bakan donup kal­mış Sylvia'yı gösterir bize. Kendilerini yüz yüze gelmiş halde bul­duklarında, bu sefer Oscar donup kalır ve Sylvia'nm bıçağı kavrama- sma izin verir. Sonraki çekimde bakışmalarım görürüz, yani belleri­nin altmda neler olduğunu görmeyiz. Birden, Oscar anlaşılmaz bir çığlık atar. Sonraki çekim: Yakın çekimde Sylvia'mn Oscar'ın göğsü­ne gömülmüş bıçağı tuttuğunu görürüz. Sonra Sylvia bir şefkat his­siyle, Oscar yere düşmeden önce ona sanlır. Oscar gerçekten de ona yardımcı olmuştur: Onun yanına gelerek, onun arzusunu kendi arzu­su olarak kabul ettiğini, yani kendisinin de ölmek istediğini ona bil­dirmiştir. Deyim yerindeyse, onu yolun ortasında karşılamış, onu o dayanılmaz gerilimden kurtarmıştır.

Yani Hitchcock'un montaj ânı -Oscar'ın Sylvia'ya doğru yaklaştı­ğı an- Oscar'ın Sylvia'nın arzusunu kendi arzusu olarak kabul ettiği andır, ya da Lacan'ın histeriğin arzusunu ötekinin arzusu olarak ta­nımlamasından yola çıkarak söylersek, Oscar'ın histerikleştiği andır. Sylvia'yı Oscar'ın gözleriyle, Sylvia'ya yaklaşan kameranın öznel çe­kintiyle gördüğümüzde, Oscar'ın kadının arzusunun kendisininkiyle örtüştüğünü, yani kendisinin de ölmek istediğini fark ettiği âna -öte- kinin ölümcül bakışını yüklendiği âna- tanıklık etmiş oluruz.
Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Yamuk Bakmak : Ölüm Dürtüsü (Slavoj Zizek)
Yamuk Bakmak : Ölüm Dürtüsü (Slavoj Zizek)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnkXdHOfarhdqZ5Y2RQQgj9AN5a2OZ4JoOf9d9D2QDHdaRXUdpBiqIfW4tTT32cs0ftsgmt5hxJUgCxAOEZkeonsInpG853ZW4xFQBm5OGfMtAQCwbm1hLQIVofbWAY8lw4K8Do8Osjc8-/s1600/zizek.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnkXdHOfarhdqZ5Y2RQQgj9AN5a2OZ4JoOf9d9D2QDHdaRXUdpBiqIfW4tTT32cs0ftsgmt5hxJUgCxAOEZkeonsInpG853ZW4xFQBm5OGfMtAQCwbm1hLQIVofbWAY8lw4K8Do8Osjc8-/s72-c/zizek.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2014/12/yamuk-bakmak-olum-durtusu-slavoj-zizek.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2014/12/yamuk-bakmak-olum-durtusu-slavoj-zizek.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy