Şiirin şarkıyla kesişme halleri üzerine: Şarkıdaki şiir

Frankfurt Okulu’ndan Herbert Marcuse “Karşıdevrim ve Başkaldırı” kitabında sanat ve devrimin estetik boyut içinde buluşabileceğini ve değ...

Frankfurt Okulu’ndan Herbert Marcuse “Karşıdevrim ve Başkaldırı” kitabında sanat ve devrimin estetik boyut içinde buluşabileceğini ve değişimi tetikleyebileceğini söyler. 20 yüzyılın yaşamın şiirsellikten çıkış, tektipleşen bir endüstriyelleşmeye yöneldiği günümüzde sanatın politik ve estetik işlevi üzerine göz ardı edilemeyecek bu ifadeler bir yandan estetiğin başatlığını vurgulamak açısından da önemlidir. Hayatın bir süredir şiirini yitirmesi de “anlam” açısından değer yitimi yaşayan insanın yaşanmışlıklar ve tarih içindeki bir dizi olaylar sonucu kolektif deneyimlerden de uzaklaşmasını beraberinde getirmiştir. Şiir ve müzik bu nedenle iki kardeş gibidir bu estetiğin insanlık tarihindeki dışavurumu adına. Şiirdeki müzik, ritm ne derece belirleyense, müziğin içinde gizil bir şiirin yattığı söylenebilir. Şarkı sözü kavramıyla dile getirilen müzikteki şiir de insanlık öykülerinin çok katmanlılığı doğrultusunda “bireyci” ve “toplumcu” şarkı sözü olarak varolmuştur. Tarihsel olayların özellikle sanata toplumsal mücadelenin sözcüsü görevini yüklemesi sonucu protest nitelikli müzik çalışmaları popüler müziğin içinde daha fazla yer edinmiştir 20. Yüzyılın başlarından itibaren.

20.yüzyılın başlarında 1904 tarihine denk düşen ve Dünya Sanayi İşçileri etkinliğinde ilk defa gündeme gelen “işçi sınıfı müziği” yaratma düşüncesi de toplumcu şarkı sözünün ortaya çıkışında belirleyici olmuştur. 1.Dünya Savaşı’ndan 60′lara kadar süren şiirin ve müziğin politik kesişimi blues, rock, folk, punk, rap ve etnik müziklerin bütünü üzerinde hakim bir politik dili de yaratabilmiştir. Hilmi Tezgör’ün “Şarkıdaki Şiir” başlığıyla kaleme aldığı inceleme de 20.yüzyılın müzikal tarihini tam da sözü ettiğimiz politik sanat başlığı çerçevesinde aktarıyor. Ne derece kişisel içeriğe sahip, bireyci şarkı sözünü yapabana atamasak da insanlığın halleri üzerine yazılmış tüm şarkıların aslında politik sanatın içinde görülme şansı olduğunu da vurgulayan Tezgör, kitabında Woodrow Wilson Guthrie’den(protest müziğin kurucusu da sayılan) yaptığı bir alıntıyla da bu durumu somutlamaktadır. Guthrie, “içi boş şarkılar söylemekten nefret ediyorum” derken tam da adaleti, eşitliği, sendikal hakları da dert edinen şarkının önemine vurgu yapmaktadır. Gitarının üzerine “bu makne faşistleri öldürür” yazan ozan şarkılarını göçmen işçiler için yazıp onlar adına para toplayarak politik dilini siyasetin öznesi olarak dile getirmeyi yeğlemiştir.

60′larla Bob Dylan, Joan Baez, Leonard Cohen’in sesi tam da söz konusu olan karşıkültürün ve politik ve vicdanlı müziği sesleri oluvermiştir. Jack Kerouac’ın ünlü beats kuşağının öncülü romanı “Yolda”nın izinde giden Beats kuşağının politik dili de tam da söz konusu karşı kültürün başkaldırışıyla örtüşecektir.1968 Baharı’nın yaşayan ABD ve Kıta Avrupa’sında Martin Luther King’in özgürlükçü çıkışı, Vietnam Savaşı’na karşı yükselen toplumsal muhalefet Bob Marley gibi rock müziğinin ustalarının şiirdeki estetiği politik başkaldırıyla sentezlemelerini, toplumsal hareketlerin müzik ve şiirin daha fazla farkındalığıyla cesaret kazanmalarını beraberinde getirir. Söz konusu olan tam da “folk” yani “halkın müziği” sayılması gereken cesur müzikal öfkedir. Bu politik dil, şiirle entelektüel ilişkilenmeyi de Bob Dylan, Patti Smith ve Jim Morrison’ın Fransız şiirine, Baudlaire’e, Mallarme’ye ve Verlaine gibi ustaların iyi birer okuru olmalarıyla karşımıza çıkar. Bon Dylan’ın “You’re Gonna Make Me Lonesome When You Go” şarkısında Fransız şiirine yaptığı göndermeler de bunun iyi birer örneği sayılabilir (Bob Dylan’ın Brecht ve özellikle “Üç Kuruşluk Opera”ya duyduğu hayranlık da unutulmamalı):

“Olaylar hep üzücü bitti
İlişkiler hep kötü biçimde sona erdi
Benimkisi Verlaine ve Rimbaud’unkine benzedi…”

1960′lardan başlayarak dönemin rock ikonları kadar caz müzisyenlerini besleyen Jack Kerouac’ın Yolda’sı ve onun şiir kitaplarının yarattığı ilhamın en ilginç örneklerinden birini Tezgör kitabında Thelonius Monk ve Miles Davis’ten verir. Özellikle be-pop müziğinin doğuşunun kaynağı yazarın kendisidir. Yolda’nın Türkçe baskısının arka kapağında yer alan “Her şeye rağmen özgür, kutsal, soylu ve masum.”ifadesi söz konusu müzikal ürünlerin her türlü bedele karşı özgürlüğü savunmaları için güçlü bir esin kaynağı olabilmiştir. 60′lı yıllarda Jim Morrison’ın bir başkaldırı şarkısı olan “When the Music’s Over”daki öfkeli sesleniş de tam da sözünü ettiğimiz edebi coşkuyu politik bir başkaldırıya dönüştürebilmiş, bir yandan Kerouac’ın beats edebiyatı, Brecht’in epik ve politik şiiri trans halinde sahneye çıkan, Marcuse’u önemseyen, LSD kullanan bir protest sanatçı imgesini de doğurabilmiştir.

“Müzik bittiğinde
Müzik bittiğinde
Müzik bittiğinde
Söndür ışıkları
Söndür ışıkları…”

60′lardan başlayarak protest müziğin farklı sesleri şiirin evrenselliğinden beslenmiş, şiir ve müziğin estetik kesişmesini politik bir özgürleşme düşüyle birlikte var edebilmişlerdir.Tezgör’ün titiz incelemesinde de görülebildiği gibi 68 Baharı’ndan itibaren siyahi müziğin blues, caz ve soul müzikle, beyazların da rock ve sonrasında metal müziğiyle ortaya koydukları yaşamın ve insanlığın özgürleşmesi umudu bir kuşağı beslemiş ve şekillendirmiştir. Bob Dylan belgeselinde (Eve Dönüş Yok) Dylan,olması gereken yerde doğmadığımızı ve evine gitmek üzere harakete geçtiğini söylemekteydi, şiir ve müziğindeki başkaldırıyı gerekçelendirirken. Aynı şekilde Joan Baez da Anne Frank’ın Hatıra Defteri’nin ve Luther King’in sözlerinin onun şiiri ve müziğini beslediği kaydediyordu yıllar sonra.

Victor Jara gibi onurlu ozanların Allende lehine düzenledikleri kampanyalarda bizzat yer alması, Pinochet faşist cuntası tarafından tutuklanıp, ellerinin kesilmesi ve ardından stadyumda kalabalığa okuttuğu “Venceremos” nedeniyle öldürülmesi de tam sözünü ettiğimiz politik dilin ve şiirin müzisyen tarafından seslendiridiğinde egemen güçler ve iktidar aygıtı tarafından nasıl da bastırılmak istenebileceğinin somut örnekleri olmuştur. Tezgör’ün kitabı tam da bu noktada tarih ve müziğin son yüzyıldaki evriminin şiirle kurduğu evliliği ve şiirini unutmamış, hayata şiiriyle bakan bir kuşağın umutlu öykülerini sunuyor bizlere.

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Şiirin şarkıyla kesişme halleri üzerine: Şarkıdaki şiir
Şiirin şarkıyla kesişme halleri üzerine: Şarkıdaki şiir
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPp7yQNK1S23MUl57nB4ZZBZr_RpWaW_-mVe3I7zODMdAmCaoRPopsON6F5eq67w0lknypYODRDZumb2sFO0Bpukr26mn9qnwnQQtjYUXxC1SSsK1icUD41MKSCYkaKIXWLEAulKYzNtkF/s320/sarkidaki+siirin+kapagi.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPp7yQNK1S23MUl57nB4ZZBZr_RpWaW_-mVe3I7zODMdAmCaoRPopsON6F5eq67w0lknypYODRDZumb2sFO0Bpukr26mn9qnwnQQtjYUXxC1SSsK1icUD41MKSCYkaKIXWLEAulKYzNtkF/s72-c/sarkidaki+siirin+kapagi.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2013/06/siirin-sarkyla-kesisme-halleri-uzerine.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2013/06/siirin-sarkyla-kesisme-halleri-uzerine.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy