La Casa De Papel’de Kanun & Suç için Lüzum & Keyfiyet

Raquel Murillo ve Sergio Marquina La Casa De Papel, büyük bir suç ile kanunun nasıl baş ettiğini anlatan bir TV dizisidir. Dizinin başa...

Raquel Murillo ve Sergio Marquina
La Casa De Papel, büyük bir suç ile kanunun nasıl baş ettiğini anlatan bir TV dizisidir. Dizinin başat ekseni, Kanun ile Suç arasındaki ilişkinin iki figür arasındaki cinsel ilişki yoluyla sahnelenmesidir: Raquel Murillo (Itziar Ituño) Kanun figürüdür, Sergio Marquina (Álvaro Morte) Suç figürüdür. Kanun ile Suç arasındaki özsel fark, bu iki figürün jouissance modaliteleri ile ifade edilmiştir. Önceden söylediğim gibi, kuramımda, bir öznenin jouissance‘ı, Lüzum & Keyfiyet olarak bölünmüş bir cevherdir [1]. Bu bölünmeyi iki figüre uygulayarak, bu öyküde Kanun & Suç için jouissance‘ın nasıl örgütlendiğini görebiliriz.

Kanun figürü Raquel için, Lüzum, onun müfettiş olarak rehineleri kurtarma ve suçluları tutuklama işidir, Keyfiyet ise temelde onun aşk ihtiyacıdır, annesi bu ihtiyacı teşvik eder. Lüzum ve Keyfiyet onun için çoğu zaman karşıttır, iki anlamda: (1) Lüzum her zaman birinci önceliği alır ve Keyfiyet küçük boş zaman parçalarına indirgenir: S01E13’te annesinin post-it notu şöyle der: “Raquel ciddi bir kadın ama beni çok sever.” (2) Sergio ile ilişkisinde, Keyfiyeti ona bir tuzak olur ve Lüzumu adına müdahale ederek (Sergio’dan birçok kez kuşkulanıp onu kontrol ederek) bu tuzaktan kaçınmaya çalışır.

Elbette Raquel işinde suçluları kovalamaktan da keyif alır, ama çoğu zaman Keyfiyeti Lüzumunun dışında durur: hayatı, işi ile kişisel hayatı arasında bölünmüştür. Yani Lüzum & Keyfiyetin kanonik bölünmesi Kanunun modalitesini karakterize eder. Lüzum & Keyfiyet sürekli çatışma içindedir, ve Keyfiyet bu çatışma ile iyice parçalanmıştır: Keyfiyetin bu parçalanması Raquel’in annesinin klinik unutkanlığında sahnelenir. Bu bölünme ve çatışma Raquel’in (Kanunun) zayıflığıdır, Sergio (Suç) bunu sömürür. Dizinin adı “La Casa De Papel”: “Kağıttan Ev” Kanunun bu zayıflığına atıf yapar.

Suç figürü Sergio için, Lüzum onun “El Profesor” olarak soygunda başarılı olma görevidir, bu görev babasının isteğinden gelir. Çoğu zaman, Keyfiyeti Lüzumuna tâbi kılınmıştır: asıl keyif aldığı şey soygundaki ilerlemedir. Ortaklarının da onun gibi Keyfiyetlerini bu soyguna tâbi kılmalarını ister, ve bu yüzden aralarında kişisel ilişkileri yasaklar, gerçi bu yasağı örneğin Tokyo & Rio ihlâl eder. Herşeyi soyguna tâbi kılma ihtiyacı, Raquel ile ilişkisinde karmaşıklaşır.

Çoğu zaman, Sergio, Raquel’in aşkını soygunun amaçları için araçlaştırmayı becerir, bu yolla bilgi edinir, delil yok eder, kaçar vb. Ama bu araçlaştırma eksik kalır: bazen Raquel’e olan aşkı onu soygunu riske atmaya zorlar. Bu riske atmalardan birisinde Sergio delil yok etmek için Raquel’in annesini öldürmek üzeredir ama son anda cinayeti durdurur, ki anne onun Raquel’le olan aşkını övmüştür (S01E13). Bu olayda annenin unutkanlığı onu kurtarır. Bir başka riske atma, Raquel Sergio’yu öptükten sonra onu serbest bırakmasıdır, bu aşk jestini sadakatinin kanıtı sayar (S02E06). Bu olayda onu kurtaran şey, Raquel’in kızı Paula ile tehdit edilene kadar süren geçici sadakati olur.

Demek ki Sergio Keyfiyetini Lüzumuna bütünüyle tâbi kılmayı beceremez. S02E04’te dediği gibi: “Hepsi planlıydı Raquel. Herşey. Herşey. Çok özür dilerim, aramızda olanlar haricinde herşey planlıydı. Bilmiyorum, kendi kuralımı çiğnedim. Bu değişkeni düşünemedim / Ne değişkeni? / Sana aşık olmak.” Böylece Suçun modalitesi, Keyfiyetin neredeyse tamamen Lüzuma tâbi kılınması ile karakterize olur, aşk bunun istisnasıdır. Dahası, Suç Kanundaki bölünme ve çatışmayı sömürerek onun Keyfiyetini kendi Lüzumuna araçlaştırma yoluyla tâbi kılar, gerçi bu araçlaştırma eksik kalır ve Suç riske atılır, sonra senaryo yazarlarının iyi niyeti sayesinde kurtulur.

Lüzumları bakımından Raquel ile Sergio neredeyse her zaman Kanun ve Suç olarak birbirlerine karşıttırlar, ama Keyfiyetleri zamanla bir aşk ilişkisi olarak örgütlenir. İkinci sezonun son bölümlerinde Raquel başından beri kovaladığı esas suçlunun Sergio olduğunu öğrenir ama Kanun adına onu doğrudan tutuklamak yerine, özel bir yerde yalan makinesiyle onu sorgular, yani kendi Lüzumuna karşı gelir ve ortak Keyfiyetlerine teslim olur (S02E04). Raquel’in aşka teslim olması onu tutsak eden Sergio’yu öperek sadakatini kanıtlamasıyla zirve yapar (S02E06). O noktada Raquel, Kanunun Lüzumunu terk eder ve Sergio’nun Suç Lüzumuna tâbi olur. Sergio’ya verdiği “bilinçdışı” destek “bilinçli” bir desteğe döner. Polisler onu “soygunda işbirliği ihtimâli ve adalete engel olma” ile suçlamakta haklıdırlar (S02E05).
Raquel S02E04’te yalan makinesi kullanır
İki tarafın da kendi ortak Keyfiyetlerine duydukları sadakat Lacan’ın arzu etiğini yankılar: “Arzundan taviz verme.” Raquel’in Keyfiyete olan sadakati doğrudan onun kendi Lüzumuna aykırıdır (onu en sonunda işini terk etmeye zorlar), Sergio’nun Keyfiyete sadakati ise onun Lüzumuna sadece biraz aykırıdır (onu sadece soygunu birkaç kez riske atmaya zorlar). Sonuç olarak, bu iki figür bakımından, “arzudan taviz vermemek” sadece Suç ile uyumlu gözükür (birkaç riske atma hariç), çünkü Kanun, tanımı gereği Keyfiyete ihanettir.

S01E02’de “El Profesor” “Hiç orgazm taklidi yaptın mı?” diye sorar ve Raquel “Hayır” diye yanıtlar. Kanunun neredeyse hiç Keyfiyeti araçlaştırmaması dikkat çekicidir, bu onun mantığına aykırıdır. Kanun kandıramaz. Bu yüzden Raquel’in S02E06’daki öpücüğü bir kandırma değildir, hakikaten onun aşkını ve sadakatini kanıtlar. Keyfiyetin sömürülmesi Suçun bir ayrıcalığıdır, bu da Žižek’in şu tezini destekler gözükür: “suç ve kanunun karşıtlığı suça içseldir, kanun suçun bir alttürüdür, suçun kendine-ilişkilenen yadsımasıdır” [2]. Raquel’in sözleriyle, “Kimin iyi kimin kötü olduğunu artık bilmiyorum” (S02E06).

Sonunda Kanun bir Lüzum olarak yenilir ve Suç Kanun ile arasında dolaşan Keyfiyeti araçlaştırarak galip gelir. S02E03’teki palyaço eylemi Keyfiyetin araçlaştırılmasının nihaî ifadesidir ve işte bu yüzden kırmızı saç teli Hitchcockçu nesne olarak, küçük Gerçek parçası olarak, suçluyu açığa çıkaran kuşku götürmez nihaî delil olur.

[1] Postmodern Alienation Model, Dr. Işık Barış Fidaner
[2] Less Than Nothing, page 298


Işık Barış Fidaner

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: La Casa De Papel’de Kanun & Suç için Lüzum & Keyfiyet
La Casa De Papel’de Kanun & Suç için Lüzum & Keyfiyet
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjquHmNy89Og9GKsTBZcK3YWlkLm5iem8hVr6cLo8pqdD8s35kja9eQ_vCGWU8QThY3bwFWmVMO_YoHKMS0_lfXEyMpQZO5uCJ3733GEFdQwuFtz8Y4_lT3Fs71I4PLvetmW1Y3YZdCZ1W9/s640/lcdp1.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjquHmNy89Og9GKsTBZcK3YWlkLm5iem8hVr6cLo8pqdD8s35kja9eQ_vCGWU8QThY3bwFWmVMO_YoHKMS0_lfXEyMpQZO5uCJ3733GEFdQwuFtz8Y4_lT3Fs71I4PLvetmW1Y3YZdCZ1W9/s72-c/lcdp1.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2018/10/la-casa-de-papelde-kanun-suc-icin-luzum.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2018/10/la-casa-de-papelde-kanun-suc-icin-luzum.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy