The Salesman (Asghar Farhadi)

Asghar Farhadi, Arthur Miller ve Nuri Bilge Ceylan’a Selam Çakıyor! İranlı Yönetmen Asghar Farhadi yüzyılın en iyi 100 yönetmeni aras...

Asghar Farhadi, Arthur Miller ve Nuri Bilge Ceylan’a Selam Çakıyor!

İranlı Yönetmen Asghar Farhadi yüzyılın en iyi 100 yönetmeni arasında gösterilirken sinema tarihine sunduğu başyapıtları ile hepimizin belleğinde derin izler bırakan bir isme dönüştü. Farhadi’nin Bir Ayrılık filmi 84. Akademi Ödülleri’nde Yabancı Dilde En İyi Film ve En İyi Özgün Senaryo kategorilerinde ödül aldığında bu ödülü çok önceden seyircinin kalbinde kazandığını biliyorduk. İran Sineması’nın son dönemde yetiştirdiği en etkili isim olan yönetmen, yeni filmi ‘The Salesman – Satıcı’ ile bir kez daha insanlara hayatın farklı bir penceresini gösteriyor. Çarpık İran sokaklarının derin izleri içinde bir tiyatro sahnesindeki koltuk görüntüsüyle başlayan filmin her bölümü derinlemesine incelenmeli. Amerikalı dünyaca ünlü oyun yazarı Arthur Miller’ın “Satıcının Ölümü” oyunundan esinlenerek yazıldığı görülen The Salesman (Satıcı), psikolojik anlamda dar alanda sıkışıp kalan evli bir çiftin hayatından küçük bir kesiti göstermiş. Daha önceki Farhadi filmlerinin aksine Satıcı’da karşımıza çıkan en büyük detay; teatral bir sinematografinin ön planda oluşu! Filmi anlamak için öncelikle Arthur Miller’ın “Satıcının Ölümü” oyununu derinlemesine bilmek lazım ki, tiyatro sahnesinden fırlamış gibi görünen konunun bize ne anlatmak istediğini net biçimde anlayalım. Shahab Hosseini ve Taraneh Alidoosti ikilisinin başrolleri paylaştığı filmde Hosseini, 2016 Cannes Film Festivali’nde ‘En İyi Erkek Oyuncu Ödülü’nü aldı. Sonuna dek hak ettiği bu ödülle muhteşem bir karakter oyuncusuyla tüm dünya tanışmış oldu. Ayrıca Cannes’da ‘En İyi Senaryo’ ödülünü de alan film, modern Arthur Miller anlatımıyla şimdiden bir başyapıt olmuş durumda.

İkinci Dünya Savaşı sonrası Willy adlı karakterin hayatını maddiyat, kazanmak ve itibar üzerinden kurgulamasıyla oluşan, akabinde tiyatro sahnelerini sallayan Arthur Miller’ın ‘Satıcının Ölümü’ eseri; kişiler arasındaki ilişkilerde bilindik ‘ihtiras’, ‘egoist psikoloji’, ‘erkeksi duygular’ kavramlarını ön plana çıkarıp, insanın en zayıf noktasını, ‘elde etmek’ arzusunu masaya keskin biçimde yatırır. Oyunun dönemsel olarak irdelenişi öylesine muhteşemdir ki, tiyatrosundan sonra sinema filmi de çekilen eserin etkisi 2016 yılında Farhadi’nin filmine kadar yansır. İranlı dahi yönetmen, senaryosunu yazdığı filmde, Miller gibi kişisel olarak haksızlığa uğramışlık duygusu ile boşuna yaşamışlık duygusu arasındaki ilişkiyi tartışamaya açar. Fakat bu tartışma aynı paralellikte olsa da, Miller olayı ‘ekonomik’, Farhadi ise ‘cinsel’ boyutta irdeler. İki ayrı dünyanın aynı eksen içinde birleşiminde gerçekle hayal arasında süzülüp kendinizi hiç bilmediğiniz bir kültürle baş başa buluyorsunuz.

Belirtmemde yarar var, yazının devamı spoiler içermektedir. Film bir tiyatro sahnesinde koltuğun aydınlanma görüntüsü eşliğinde, inşaat sırasında çökmek üzere olan apartmandan kaçışan insanların bağırışmalarıyla başlıyor. Bu etkili giriş öylesine keskin bir çizgi oluşturuyor ki zihinlerde, az sonra karşınıza çıkacak olan sahnenin ne olacağı ile ilgili hiçbir bilginiz yok. İran’ın sosyo-ekonomik koşullarının berbat görüntüsü eşliğinde batı tarzında modernize edilmiş tiyatro sahnesine dalıp, Miller’ın ‘Satıcının Ölümü’ oyununun provalarına göz atıyoruz. Bu geçişlerin ardından yeni evlerine taşınan insanların umutları tazeleniyor. Farhadi, sansür olgusunun dikkat çekici unsurlarını da unutmamış. İslami rejim altındaki İran’da entelektüel girişimde bulunan Emad’ın ‘edebiyat’ dersinde karşılaştığı baskılar, kişilerin yetiştirilmesi sırasında ne denli ‘sığ’ bir eğitim modeli ortaya konulduğunu aydınlatmış. Fakat konu sansürle ya da rejimle ilgili bir tartışma değil. Emad ve Rana’nın yeni taşındıkları evlerinde karşılaştıkları kötü bir olay hayatlarını altüst eder. Karı-koca Arthur Miller’ın ‘Satıcının Ölümü’ oyununa hazırlanan iki profesyonel oyuncudur. Tiyatrodan arkadaşları Babak’ın desteğiyle tuttukları matruk evde Rana bir erkeğin saldırısına uğrar. Yaşadığı travma sonucu hayatı mahvolan kadın, herkesten kaçıp gerçeği içinde yaşamaya çalışırken, kocası Emad saldırganın peşine düşüp iz sürer. Geceleri ‘satıcılık’ yaparak hayatını kazanan yaşlı bir adamın saldırıyı gerçekleştirdiğini öğrendiğinde adamı bir odaya kilitleyip karısıyla yüzleşmesi için bekletir. ‘Satıcının Ölümü’ oyunu bitiminde karısıyla birlikte yıkılmak üzere olan evlerine giden Emad, başka bir satıcının ölüm yüzleşmesini gerçekleştirecektir. Haksızlığa uğrayan Emad, karısının af duygularını bir kenara itip ‘vicdan’ olgusuyla karşısındaki adama hayatının en büyük dersini verir. Tüm bu yaşanılanlar arasında ortaya çıkan hazin tablo ise tiyatrodan gerçeğe yansıyan iki zıt olayı bir noktada bütünleştirir.
Asghar Farhadi filminin senaryosunu yazarken Arthur Miller’ ın karakterlerindeki ‘psikolojik’ unsurları fevkalade analiz etmiş. Emad’ın ‘acımasız’ yüzü ortaya çıkana dek yaşadıklarına tanık olduğumuzda, filmin geçirdiği devinimi anbean yaşadık. Özellikle burada Shahab Hosseini’nin bizleri büyüleyen oyunculuğu karşımıza geçti. Oyuncunun bakışlarındaki intikam hırsını damarlarımıza kadar hissedip, insanı insanlıktan çıkaran ‘id’ duygusunun yükselişi beynimize bir ok gibi saplandı. Yönetmen kadının yaşadıkları üzerinden olaya giriş yaparken, asıl büyük sorumluluğu erkek karakterin üzerine yıkmış. Hosseini rolünün psikodinamik yapısını öylesine muhteşem kavramış ki, oynadığı tiyatro oyununda Miller ile Farhadi’nin buluşmasını tek başına gerçekleştiriyor. Yönetmen, DVD görüntüsü eşliğinde Nuri Bilge Ceylan’ın ‘Uzak’ filmine gönderme yaparken, oyuncu bakışlarındaki donukluktan, çaresizliğin fotoğrafını çektiği birçok bölümde Türk yönetmenle aynı çizgide bir eser ortaya koyduğunu belirtiyor. Farhadi’nin diğer filmlerine baktığımızda The Salesman, ağır psikolojik tahliller barındırmasıyla öne çıkıyor. Filmi anlamak için mutlaka ama mutlaka Arthur Miller’ın ‘Satıcının Ölümü’ oyununu bilmeniz şart. Sonra filmden çıktıktan sonra ‘şimdi bu neydi?’ diye düşünebilirsiniz. Filmin senaryosuyla oyunu karşılaştırdığımızda ise iki eserin muhteşem anlatım diline uzanıyoruz. Farhadi’yi zirveye çıkaran Arthur Miller olurken, genç yönetmenin dünya tiyatrosunu bilmesi sinema üzerine üretim gerçekleştiren isimlere okkalı bir mesaj olmuş. Tiyatro eleştirileri de yazan bir eleştirmen olarak ‘Satıcı’ gibi bir filmle karşılaştığım için kendimi şanslı hissediyorum. Bu harikulade şaheseri mutlaka ama mutlaka izleyin. 2017 Oscar’da The Salesman ödül alsa da almasa da seyircinin kalbinde hak ettiği ödülü alacağından eminim.

Yaşam KAYA
yasam.kaya@gmail.com
Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: The Salesman (Asghar Farhadi)
The Salesman (Asghar Farhadi)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgj4KAJymjWGFPYS_OWKS1D_0MngVr-hNPSDM1AkEzSY99x6DZmof37vvxPzB26QLPUSu9IzdnU1qRm7C67bqsfzfJFW3W-rG1w7LI9i408sJ7VKB3IWEwNBeEiPiiIDx3iasHb_-FfEJzX/s640/79aa50e1a3ec4948eb34680519e341a7.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgj4KAJymjWGFPYS_OWKS1D_0MngVr-hNPSDM1AkEzSY99x6DZmof37vvxPzB26QLPUSu9IzdnU1qRm7C67bqsfzfJFW3W-rG1w7LI9i408sJ7VKB3IWEwNBeEiPiiIDx3iasHb_-FfEJzX/s72-c/79aa50e1a3ec4948eb34680519e341a7.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2017/09/the-salesman-asghar-farhadi.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2017/09/the-salesman-asghar-farhadi.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy