Birdman veya Iñárritu’nun Katlanılamayan Sığlığı

Birdman, ilk kez Venedik Film Festivali’nde görücüye çıktığından bu yana, filmi önemli bulsun bulmasın, herkesin uzlaştığı bir nokta var: K...

Birdman, ilk kez Venedik Film Festivali’nde görücüye çıktığından bu yana, filmi önemli bulsun bulmasın, herkesin uzlaştığı bir nokta var: Kariyerinde büyük bir düşüş yaşayan, hatta neredeyse ortadan kaybolan Michael Keaton’ın Riggan karakteri için harika bir seçim olduğu. Keaton tercihi ‘dahiyane’ bulunan Iñárritu’nun Birdman’de büyük bir heyecanla ortaya koyduğu başlıca buluşu da, filmin tek plan coşkusu bir yana, gerçeklikle kurduğu paralellikler. Ancak bizce Iñárritu’nun dahiyane olarak nitelendirilebilecek asıl tercihi, Riggan karakterine teslim ettiği Keaton alter-egosu değil. Babel sonrası Guillermo Arriaga’yla yaşadığı ayrılık sürecinin ardından ‘önemini yitirme’ tehlikesiyle karşı karşıya kalan Iñárritu’nun Keaton’ı bir paravan olarak kullanarak kendi ‘depresyonunu’ ele alma biçimi ve bunu sunmak için kullandığı yöntemlerdeki cüreti.

Birdman, Riggan’ın filmde yapmaya çabaladığı uyarlama bir yana, temelde kendi yapım sürecinin hikayesini anlatan bir film. Prova üstüne prova, her şeyi kontrol altına alma arzusu ve bunun hiçbir zaman mümkün olmaması, iktidar savaşları, aniden patlak veren büyük sıkıntılar ve hepsini çevreleyen ürkütücü bir mükemmelleşme çabası… Bütün bu koşuşturmacanın tam ortasında deliliği ‘yönetmeye’ ve bu güne kadar yaptıklarının tam aksi istikametinde duran bir film yapmaya çalışan bir yönetmen var. İlk gününden bu yana sıradan insanların acılarla yoğrulmuş öykülerini anlatan, şehirlerin arka sokaklarında volta atan ve ele aldığı meselelere karşı her daim duyarlı bir tavır takınan…
Birdman (Alejandro González Iñárritu)
Aslında ne Iñárritu’nun ihtiyari veya gayriihtiyari bir şekilde kendi Riggan’lığını anlatma yöneliminde ne de bu anlatıyı kurarken seçtiği iddialı sinema dilinde bir aşırılık tespit edebiliriz. Zira bir Broadway sahnesinin kulislerinde olup bitenleri, müthiş bir acelecilikle anlatmak ve bu aceleciliği tek plan estetiğiyle keskinleştirmek fena bir tercih sayılmaz. Tiyatro-sinema arasındaki sınırı, sınır kapısında duran kurgu mefhumunu bir illüzyonla yok ederek silikleştirme çabası da fikirsel anlamda takdire şayan. Hatta bu keşmekeşin arka planına eklemlenen caz davulu da filmin kesintisiz ve aksak ritmine işlevsel bir katkı sağlıyor. Birdman’de, eğer ki karakterlerin sesini kısarsanız, her şey yerli yerinde ve albenili görünüyor.

Gelin görün ki Iñárritu’nun üç kişilik bir ekiple yazdığı senaryo, filmin teknik adanmışlığının altını oyacak türden. Her biri filmin büyük illüzyonunu besleme amacıyla yazılmış gibi duran yama yan karakterlerden, yan hikayelerden geçilmiyor. İktidarını yalnızca sahnede sergileyebilen, takıntılı bir erkek oyuncu; hep övgü beklemiş, ancak hayatında işler hiç yolunda gitmemiş bir kadın oyuncu; Riggan’ın egoistliğinden çok çekmiş olan uyuşturucu bağımlısı kızı ve anaç tavrını her daim koruyan eski karısı; tek motivasyonu henüz izlemediği bir oyunu yerin dibine sokmak olan tiyatro eleştirmeni… Iñárritu, motivasyonlarına ve karakterlerine dair bir paragraf yazmakta bile zorlanacağımız birçok figürün aynı anda hem mizahını hem de trajedisini çıkarmaya çabalıyor. Ağırbaşlı filmleriyle tanınan yönetmenin mizah konusunda zekice hamleler yapamaması çok şaşırtıcı değil (Mesela sırf içinde yaşadığı kabusu katmerli (!) hale getirmek için Riggan’ı çıplak bir şekilde Times meydanında koşturmak iyi bir fikir sayılabilir mi?). Ancak Birdman’in trajedi yaratmak konusunda maharetli ya da yaratıcı olduğunu söylemek de pek mümkün değil.
Birdman (Alejandro González Iñárritu)
Birdman, anlatmak istediği her şeyi, karakterlerin ağzından, bağıra çağıra seyircinin önüne koyuyor. Bunun en net örneklerinden biri ve filmin bütün meramının dile geldiği an, filmin henüz ilk yarısında Riggan ve Sam’in tartıştıkları sahnede gizli. Riggan, tartıştığı kızına şöyle bağırıyor: “Nihayet karşımda gerçekten bir anlamı olan bir şey yapma fırsatı var.” Babasının egosantrikliğinden çoktandır yılmış olan Sam ise buna cevaben, bir anlamda bu yazıyı yazma sebebimiz olan nutku çekiyor: “Kimin için bir anlamı olan? Üçüncü çizgi-roman sinemaya uyarlanmadan önce bir kariyerin vardı baba. İnsanlar o kuş kostümünün içinde kim olduğunu unutmadan önce yani. 60 yıl önce yazılmış bir kitabı, tek dertleri oyundan sonra nerede kahve içip kek yiyecekleri olan binlerce yaşlı ve zengin beyaz için uyarlıyorsun. Senin dışında bunu umursayan kimse yok. Şununla da yüzleş baba; bunu sanat adına değil, tekrar gündeme gelebilmek için yapıyorsun. Ama da unutma ki insanların gündemde kalabilmek adına savaştıkları bambaşka bir dünya var. Sen ise o dünya yokmuş gibi yaşıyorsun. Her şey, senin bakmayı reddettiğin bir yerde gerçekleşiyor. Seni çoktan dışlamış olan bir yerde… Sen kimsin ki? Blog yazarlarından, Twitter kullanıcılarından nefret edersin. Bir Facebook sayfan bile yok! Var olmayan sensin asıl! Tıpkı geri kalan insanlar gibi bir öneminin olmadığını fark etmekten ölesiye korkuyorsun. Ama maalesef, haklısın. Bir önemin yok. Yaptığın iş önemli değil, sen de önemli değilsin. Bunu kabullen artık.” Ezcümle, Sam, babasının, dolayısıyla filmin motivasyonuna dair her şeyi ifşa ederek üzerine akıl yürütecek hiçbir şey bırakmıyor geriye. Bir diğer örnek ise Riggan karakterinin filmin ilk sahnesinden itibaren çatıştığı Birdman egosu. Iñárritu, Riggan’ın yeniden kazanmaya çabaladığı saygınlığının önündeki en büyük engel olarak duran popülerlik geçmişini bir iç ses yardımıyla bedenselleştirmekten daha taze bir fikir bulamaz mıydı?

Birdman’in kör gözüm parmağına yapısını perçinleyen, en kolaycı çatışmalarından bir diğeri de, bir eleştirmen ile Riggan karakteri arasında kuruluyor. Mesleki telaşını Riggan’ı mahvetme güdüsüyle şekillendiren eleştirmen, apaçık bir şekilde, malum kehaneti engellemek için çabalayan Macbeth‘in cadılarını temsil ediyor. Elbette ki Riggan’ın nihai amacı da, onun sonunu hazırlamakta olan eleştirmeni alt etmek. Iñárritu, bu referansı görünür kılmak adına, iki karakter arasında gerçekleşen gergin bir diyaloğunun hemen ertesinde bir sokak meczubuna Macbeth’in en meşhur bölümlerinden birini okutuyor: “Yarın, yarın, ardından yarın, ardından yine yarın. Günden güne böyle sinsice sokulur işte, gelir vakti zaman. Eridi gitti cılız mum. Hayat dediğin nedir ki: Oynayan bir gölge, sahnede çırpınıp zamanını dolduran zavallı bir oyuncu. Oyun bitince duyulmaz artık sesi. Bir aptalın anlattığı gürültülü patırtılı bir masal. hiçbir anlamı da yok.” Iñárritu’nun bu ‘acilen anlaşılma’ çabası, filmin bütün yüzeyselliğini belki de tek başına seçilir kılan türden.
Birdman (Alejandro González Iñárritu)
Peki Birdman, bunca ucuz tercihini ‘kendini ciddiye almayan’ tavrıyla ve muzip taraflarıyla bertaraf edebilecek bir film mi? Hiç sanmıyoruz. Birdman, kimi anlarında bilinçli olarak dağılsa da Lubezki’nin kamerası Riggan’ın büyük trajedisinden asla uzaklaşmıyor. Filmin mizahı dahi layığıyla ele aldığını sandığı büyük derde referanslar taşıyor. Birdman’in romantik ve birçok anlamda kafa karıştırıcı finali de; alternatifli, atıflı ve şakacı ismi de (Birdman ya da Cahilliğin Umulmayan Erdemi) özünde yoğun miktarda ciddiyet içeriyor.

Filmin henüz ilk dakikalarında Riggan’ın kulis odasındaki aynadan gözümüze yansıyan bir alıntı var: “Bir şey neyse odur; o şey hakkında söylenenler değil.” Iñárritu derinlikten tamamen yoksun filminde, söylemek istediğini en basit üslupla ‘bağırırken’ bu alıntının çok ekmeğini yiyor belli ki. Bir sanat eserini sergileme ve yeniden gündeme getirme telaşını Birdman’in aksine derinlikli bir şekilde anlatan onlarca film varken (Yakın bir örnekle Clouds of Sils Maria gösterime gireli sadece birkaç ay oldu) Birdman’in vasat senaryosuna sadece algıyla oynayan görsel cambazlıkları nedeniyle prim vermek mümkün mü? Akademi’nin bu soruya verdiği cevabı duyar gibiyiz.

Kaan Karsan

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Birdman veya Iñárritu’nun Katlanılamayan Sığlığı
Birdman veya Iñárritu’nun Katlanılamayan Sığlığı
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiR-RUQYH1WRv0k_C8d8B5IxlUyfQKNzgt30uSOSkzfdghAC6wFLLpYEUm6VW9-cylQcjYTqjnxcMw31dN1puGFWiMimfXM_lG6k2c8DLmqLzISNQGkEORDPLBuReEEYicoZ6BvTxA25BkS/s640/birdman-2.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiR-RUQYH1WRv0k_C8d8B5IxlUyfQKNzgt30uSOSkzfdghAC6wFLLpYEUm6VW9-cylQcjYTqjnxcMw31dN1puGFWiMimfXM_lG6k2c8DLmqLzISNQGkEORDPLBuReEEYicoZ6BvTxA25BkS/s72-c/birdman-2.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2015/06/birdman-veya-inarritunun-katlanlamayan.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2015/06/birdman-veya-inarritunun-katlanlamayan.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy