Dallas Buyers Club

Dallas Buyers Club 3 Mart Pazartesi sabahı, bizler uykusuz geçmiş bir gecenin yorgunluğu ve sürprizsiz bir Oscar törenin sıkıcılığı nede...

Dallas Buyers Club
3 Mart Pazartesi sabahı, bizler uykusuz geçmiş bir gecenin yorgunluğu ve sürprizsiz bir Oscar törenin sıkıcılığı nedeniyle esnerken, Matthew McConaughey de Dolby Tiyatrosu’nun (eski adıyla Kodak Tiyatrosu) sahnesinde şu ana kadarki oyunculuk kariyerinin zirvesini yaşıyordu. Beklendiği üzere, “Sınırsızlar Kulübü”ndeki (Dallas Buyers Club) performansıyla En İyi Erkek Oyuncu ödülüne ulaşan McConaughey’nin yaptığı teşekkür konuşmasıysa, özellikle sosyal medyada, gözle görülür bir tepki çekti. Filmde HIV+ tanısı konan bir adamı canlandıran aktörün, uzun uzadıya Tanrı’ya teşekkür ettiği bu iki dakikanın bir köşesine bile AIDS salgınında hayatını kaybedenleri sıkıştırmamasına sinirlenenlerin sayısı az değildi. Haksız bir eleştiri sayılmaz ama “Sınırsızlar Kulübü”nün bu açıdan yeterli duyarlılığa sahip olduğunu iddia edebilir miyiz ki?

Filmi eleştirmeye geçmeden önce, şu Oscar meselesiyle biraz daha vakit kaybetmekte fayda var. Zira filmin hikâye dünyasının bütünüyle dışındaki ödül hezeyanı, aslında içeriğine de birebir uyuyor. “Sınırsızlar Kulübü”ndeki performanslarıyla bu yıl dağıtılan hemen hemen bütün önemli ödülleri toplayan Matthew McConaughey ve Jared Leto’nun, En İyi Erkek Oyuncu ve En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu dallarında Oscar’a uzanmasına da kesin gözüyle bakılıyordu. Nedeniyse çok basit; Amerikalılar ve doğal olarak Amerikan sinema endüstrisi başarı hikâyelerini sever. O pek mühim ödüllerin yanına eklenecek potansiyel manşetler istenir. McConaughey ve Leto’nun da bu anlamda basına yeterince malzeme verdiklerini söyleyebiliriz. Yıllarca ağırlıklı olarak romantik komedilerde rol alan McConaughey’nin, dramatik açıdan daha girift rollere kayarak kariyerini yeniden inşa etmesi son iki yıldır Hollywood’un ve magazin basınının en sevdiği konulardan. Hatta geçen yıl “Magic Mike” ile Oscar’a aday olamadığında bile “Nasılsa önümüzdeki yıl ‘Sınırsızlar Kulübü’ ile kazanacak” deniyordu. Henüz filmi izleyen yoktu ama McConaughey’nin rolü için 21 kilo zayıflaması bu erken tahmin için yeterliydi. Jared Leto da yıllarca yeterince ciddiye alınmayan bir aktör olarak kalmış, en nihayetinde kendini müziğe adayarak sinemaya ara vermişti. 5 yıl sonra “Sınırsızlar Kulübü”yle tekrar kamera karşısına geçtiğinde bir transı canlandırıyordu ve o da az buz değil, 14 kilo zayıflamıştı. Her ikisinin de kötü oynadığını söyleyemeyiz ama kazandıkları ödüllerde performanslarının iyiliğinden çok hem canlandırdıkları rollerin hem de bu hikâyelerin etkileyiciliğinin payı olduğu kuşkusuz. Bir de filmin makyaj ekibine giden üçüncü Oscar var. Bu konuyla ilgili olarak da sık sık şu cümlenin sarf edildiğine şahit olmuşsunuzdur: “Bütçeden makyaja ayrılan miktar sadece 250 dolarmış, inanabiliyor musunuz?” Evet, inanıyorum. Fakat tüm bu hikâyelerin, ortaya çıkan işin düzeyinin önüne geçerek, bir sürü övgü ve ödülü beraberinde getirmesini anlamıyorum. Fakat ne demiştik? Amerikalılar başarı hikâyelerini sever. Hem bu yılki Akademi Ödülleri’nin teması da ‘kahramanlar’ değil miydi?

Özellikle Amerika’da pek beğenilen “Sınırsızlar Kulübü” de tipik bir başarı öyküsü. Gerçek olaylardan esinlenen bu filmde, AIDS olduğunu ve sadece 30 gün ömrü kaldığını öğrenen kumarbaz rodeocu Ron Woodroof’ın, illegal yollarla ulaştığı ilaçlar sayesinde 7 yıl daha yaşamasını ve bu ilaçları diğer hastalara da satarak bir iş adamına dönüşmesini izliyoruz. Başka bir deyişle; bir diğer doğru zamanda, doğru yerde, doğru kararı alarak her Amerikalı ‘sınırsız’ yükselebilir hikâyesi… Amerikan rüyasının bir kez daha teyidi. Buradaki hassas noktaysa ‘gerçek olaylar’ kısmı. Elbette gerçek olaylardan esinlenen kurmaca filmler veya biyografilerde yeri geldiğinde bazı değişiklikler yapılmasına itirazımız olamaz. Kurmacanın doğası bunu gerektirebilir. Ancak yapılan değişikliklerdeki niyetin ne olduğu da önemli.
Dallas Buyers Club
Akademi Ödülleri’ne dönersek, Kuir sinemanın en önemli yönetmenlerinden Bruce LaBruce, bu yılki Oscarların dağıtılmasından birkaç gün önce Twitter’da ‘Yeni Oscar Kategorileri’ diye bir hashtag başlattı. Bunlardan birisi de “Yaşanmış bir olaydan esinlenen ama daha kolay pazarlanabilir olmak için son derece önemli tarihsel gerçekleri çarpıtan en iyi film”di. “Sınırsızlar Kulübü”nü mü kastediyordu bilmiyoruz ama öyle varsaysak kimseye haksızlık olmaz. Zira “Sınırsızlar Kulübü” AIDS tedavisinin yaygınlaşması ve maddi açıdan daha kolay ulaşılabilir hale gelmesinde sivil toplum örgütlerinin, gönüllülerin, düzenlenen sayısız kampanya ve gerçekleştirilen onca eylemin etkisini neredeyse yok sayıyor. 80li yıllarda AIDS hastalarının tedavi amaçlı alternatif ilaçlara, piyasadaki muadillerinden daha uygun fiyatlarla ulaşmasını sağlayan ‘alıcı kulüpleri’nin mucidi Woodroof gibi gösteriliyor. Eğer gözünüzü kırparsanız, montaj sekans olarak geçen kısacık bir sahnede, bu fikre gazetede okuduğu diğer haberlerden esinlenerek ulaştığını kaçırabilirsiniz. Tıpkı bir sahnede araya sıkıştırılmış olan, başka bir ‘alıcı kulübü’nden bahsedilen repliği kaçırabileceğiniz gibi. Eylemler demiştik… Onlar da bir karakter televizyon izlerken, bir haberin içerisinde kısacık gözükmekteler.

Peki “Sınırsızlar Kulübü” bunu neden yapıyor? Çünkü tek adamın hikâyesi olmak istiyor. Çünkü Amerikan sinemasında yıllardır allanıp pullanan ve ‘kolayca pazarlanan’ kahramanlık hikâyeleri içerisinde kolektif bir başarıya yer yok. Elbette bu mantığa göre kolektif başarılar gibi kötülüğü de bireyselleştirmek gerek. AIDS tedavisinin yaygınlaşmasını yıllarca engelleyen muhafazakâr hükümetlerin bu filmde bahis konusu olduğunu sanıyorsanız, yanılıyorsunuz (bir diğer gözünü kırparsan kaçırırsın vakası; bir sahnede arkadaki duvarda yüzüne çarpı atılmış Reagan posteri var). Onun yerine, FDA’in (yani ‘Amerika Gıda ve İlaç Dairesi’) Woodroof’un önünü sürekli kesmeye çalışan bir memura, acımasız ilaç şirketlerinin birkaç patrona, o ilaç şirketleriyle kol kola ilerleyen sağlık sektörünün de karikatür bir başhekime indirgendiğini göreceksiniz.
Dallas Buyers Club
En nihayetinde Woodroof, tedavisi için etkili olduğunu düşündüğü ilaçlara yasal yollardan ulaşabilmek için açtığı (ve hâkimden gördüğü desteğe rağmen kaybettiği) ‘örnek’ davadan döndüğünde, yıllardır sırtlarından para kazandığı AIDS hastalarınca bir kahraman gibi alkışlanır. Sıradan bir adamın serbest piyasa ekonomisinin koşullarını kullanarak zenginleşmesini, sınıf atlamasını, onun ‘ticari zekâsı’nı kutsamak istiyorsanız yine işin kolayı var. Tanıdıklarının iddia ettiğine göre, gerçek hayatta eşcinsellerle hiçbir sorunu olmayan Woodroof’ı bir eşcinsel düşmanı olarak gösterirsiniz. Yanına kurmaca trans bir karakter ekler ve onu dramatik şekilde öldürürsünüz. Bunu gören Woodroof, filmin son çeyreğinde vicdan sahibi olur ve parası çıkışmayanlara da ilaç verir, eşcinsellere hakaret etmeyi bırakır. O artık AIDS tedavisi mücadelesinde bir kahramandır. Alkışlar patlar, gözyaşları sel olur…

Bir hikâye anlatmak ve dramatik çatışma yaratmak için en kolay yöntemleri seçen, bunun için gerçekleri çarpıtmak veya yok saymakta beis görmeyen, seyircinin zekâsını, bilgisini ve daha da önemlisi vicdanını hiçe sayan filmlerden artık sıkılmadık mı? Bu kadar sorumsuzca bir tavır takınan “Sınırsızlar Kulübü”nün, “Geniş kitlelere ulaşacak bir film AIDS’ten bahsediyor” bahanesiyle göklere çıkarılmasını garipsemiyor muyuz? (Ufak bir not, “Longtime Companion” çekildiğinde sene 1989’du!) Kimse kusura bakmasın ama başarı hikâyelerine aşırı düşkünlük bile “Sınırsızlar Kulübü” gibi sıradan bir filmin ‘sınırsızca’ şişirilmesini açıklamak için yeterli değil.

Engin Ertan
Kaynak

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Dallas Buyers Club
Dallas Buyers Club
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhO-nPd-Fb6RyUqmabFNX330DB25NjJ_VX0uAMfoQcgROKRv5F0RxUM5NE8vDn45r6_FHI4hZebMZI9xln8PLI_HLhy6ZKLN7UTJE5MU7_2ExfZxfEGPv05Es2ZJikSxSfvUEEtsxh4zRTd/s1600/dallas-buyers-club-1.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhO-nPd-Fb6RyUqmabFNX330DB25NjJ_VX0uAMfoQcgROKRv5F0RxUM5NE8vDn45r6_FHI4hZebMZI9xln8PLI_HLhy6ZKLN7UTJE5MU7_2ExfZxfEGPv05Es2ZJikSxSfvUEEtsxh4zRTd/s72-c/dallas-buyers-club-1.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2015/04/dallas-buyers-club.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2015/04/dallas-buyers-club.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy