Punk'ın şeceresi: Risale-i Punk

Risale-i Punk 'Risale-i Punk', punk'ın aslında New York sokaklarında serpildiği gerçeğinden başlayarak okuyucusunu New York ...

Risale-i Punk
'Risale-i Punk', punk'ın aslında New York sokaklarında serpildiği gerçeğinden başlayarak okuyucusunu New York punk'ının ilk adımlarına götürüyor

Hatırlandığı, tekrar elden geçirildiği her dönem, müziğe yeniden canlılık getiren bir akımın eskimezliğinden de sual olunmaz herhalde. Eğer durum buysa punk da eskimezliğini defalarca kanıtlamış bir akım. Ortaya çıkmasından onlarca yıl sonra bile Franz Ferdinand, The Strokes vesilesiyle müzikte yeni ve canlı bir damar açabilmesine bakın. Geriye götürülürse post punk da, punk da pop müziğin çözümleri, usulleri tükettiği noktada yardıma yetişti.

En azından bize aktarılan bu yönde. Haliyle yaş gereği, post punk'ın yeniden dirilişinin ve grunge'ın öncesini kaynaklardan bize aktarıldığı kadarıyla biliyoruz.

Bu kaynaklara yeni birisi daha eklendi. Altıkırkbeş'in Küçük Kitaplar serisinden Risale-i Punk. Yani punk broşürü. Esas ilgi konusu New York punk'ı. Genelde Britanya'yla özdeşleştirilen punk'ın aslında New York sokaklarında serpildiği gerçeğinden başlayarak okuyucusunu New York punk'ının ilk adımlarına götürüyor. Haliyle temel meselesi, punk'ın doğum yeri itibarını New York'a iade etmek olunca, Britanya punk'ıyla karşılaştırmalara da önemli bir yer veriyor. Geçmişiyle ilişkisi daha yıkıcı Britanya punk'ına nazaran New York punk'ının kendinden öncesiyle sağlam bağlarını sık sık vurguluyor. 1976'da The Who'nun 'My Generation'ını yorumlarken "Onu biz yarattık; haydi ele geçirelim" çağrısını yapan Patti Smith'i de çıkış noktası olarak alıyor. (Patti, bu düsturundan vazgeçmemiş olacak ki kendinden nesiller sonrasının marşı 'Smells Like Teen Spirit'i de "Sesinizi çıkarın" duyurusu yaptığı Babylon konserinin repertuarına kattı) Sonrası ise garaj rock günlerine dönmeyi ihmal etmeden punk'ın köklerine yapılan, punk ruhuna uygun darmadağınık ama ilgiyi ayakta tutan bir seyahat.

Yıkıcı bir kültür

Punk gibi yıkıcı bir kültür söz konusu olduğunda haliyle öncesi, şimdisi ve sonrasının pek bir anlamı olmadığından miladi değere sahip gruplar, isimler farklı safhalarda Risale-i Punk'ın sayfalarında boy gösteriyor. En sık boy göstereni ise kendinden sonraki her grupta etkisi tespit edilebilecek Velvet Underground. Avangard tutumları, kapkara kıyafetleri ve sahne kişilikleriyle mihenk taşı sayılabilecek Velvet Underground, Risale-i Punk'ta en çok sözü geçen gruplardan. Mert Emcan, The Arcade Fire albümü için kaleme aldığı eleştiride, onların ilk çalışmasını Velvet Underground'un ilk albümüyle karşılaştırmış "O albüm de popüler müziğin temelleriyle oynamış, büyük kitlelere ulaşmamış olsa da ciddi bir hayran kitlesi edinmiş, karanlık ve gaddar yapısıyla dengeleri bozmuş ve günümüze geldiğimizde gelmiş geçmiş en iyi albümler arasında üst sıralarda yerini almıştı" diye yazmıştı. Risale-i Punk, bu saptamanın sağlaması gibi. Swearingen'a göre "Dylan ve Stones'un somurtmalarının çok ötesine" geçen ve "1960'ların protest türünün politik hezeyanlarını" netleştiren Velvet Underground, punk nihilizminin de ilk örneği.

O nihilist damar ki kendini fazlaca ciddiye almanın ardındaki ikiyüzlülüğü surata vuran tonla grubun önünü açtı. Glam rock'tan punk'a bir köprü çeken New York Dolls, Beatles esinli saç kesimleri, birörnek salaş kıyafetleriyle The Ramones, postpunk çağında tavırlarıyla müziğin ufkunu genişleten Talking Heads ve stil ikonu Deborah Harry önderliğindeki Blondie, bu soyağacının sonraki dalları.

Risale-i Punk'ın punk tarihinden aktardığı kesit, onun tavrının çığır açıcılığıyla, 'çarpık' bakış açısı yaratma kapasitesi üstüne yeteri kadar söz söylüyor. Kitap, meselesi gereği Britanya punk'ını daha hesaplı addetmiş ama Atlantik'in öbür yakasında ilk punk grupları ortaya çıktığında da en az New Yorklu muadilleri kadar etki yarattığına kuşku yok.
Günümüzün punk grupları artık tarih olmuş ve New York punk'ına beşiklik yapmış kulüp CBGB'de (ki o da haliyle Risale-i Punk'ta önemli bir yer tutuyor) sahne alma şansına erişememiş olabilirler. Belki öncülleri kadar yıkıcı da değiller. Ama iş, punk tavrının mevcut olup olmadığı sorusuna gelince cevap olumlu gibi. Zira punk, içinde bulunduğu ortamı 'çarpıtmayı' düstur edinmiş, dolayısıyla da hiç eskimeyen bir düşünce tarzı. Müzik piyasası, kendini tekrara düştüğünde ortaya çıkıyor ve yeni etkileşimlerin yolunu açıyor. Bu minvalde yapılanlar ise üzerlerine ne gelirse gelsin çarpıcılığından bir şey yitirmiyor. Çünkü punk, hep sıra dışının peşinde ve sıradan kabul ettiğimiz her şeyin altını oyacak kadar eğlenceli.


Erman Ata Uncu
Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Punk'ın şeceresi: Risale-i Punk
Punk'ın şeceresi: Risale-i Punk
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6LGH0GmQb-ZVZT2El3EnBiYN9iBsi95Wo4P4Xv31wov0kYBPYmO2bYeflI_3ScL6j7khZxAblOPLYSpnhhTMTfKrpbA7vtCrieMMsxvy6XYeYDU3kkkOy1uuBXMSLDLaqhCHzY3bD92uI/s1600/283082.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6LGH0GmQb-ZVZT2El3EnBiYN9iBsi95Wo4P4Xv31wov0kYBPYmO2bYeflI_3ScL6j7khZxAblOPLYSpnhhTMTfKrpbA7vtCrieMMsxvy6XYeYDU3kkkOy1uuBXMSLDLaqhCHzY3bD92uI/s72-c/283082.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2014/10/punkn-seceresi-risale-i-punk.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2014/10/punkn-seceresi-risale-i-punk.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy