Evrimin bir faktörü; Karşılıklı yardımlaşma

Peter Kropotkin Henüz yirmili yaşlarda genç bir subay olan Kropotkin, Doğu Sibirya'daki askeri gö­revinin yanı sıra bölgenin fiziki ...

Peter Kropotkin
Henüz yirmili yaşlarda genç bir subay olan Kropotkin, Doğu Sibirya'daki askeri gö­revinin yanı sıra bölgenin fiziki coğraf­yası üzerine de araştırmalar yapıyordu. Bölgede kaldığı beş yıl içinde, çoğu at sırtında olmak üzere yetmiş bin mil yol kat etmişti. Volkanik Hingan Dağ­ları, Kuzey Mançurya, Kuzey Sibirya, Vitim, Usuri ve Amur ırmakları boyunca uzun süreli yolculuklar yapmıştı. Doğu Sibirya'nın, 1863'e dek hiç bi­linmeyen bazı bölgelerine ayak basan ilk bilim adamıy­dı. O zamanlar Darwin'in ev­rim teorisine büyük önem at­feden Rus doğacılardan biri olan Kropotkin, ne Sibirya bozkırlarında ne de Usuri ve Amur vadileri boyunca, Darwin'in bahsettiği türden, hay­vanlar arasında "sürekli mü­cadele" örneklerine -özellikle aradığı halde- hiç rastlama­mıştı. Aksine, dağınık halde yaşayan binlerce karacanın, güneyin ılıman bölgelerine göçleri sırasında bir araya ge­lerek Amur Irmağını topluca geçtiklerine bizzat tanık ol­muştu. Tibet'in yarı vahşi at­ları, sürü hayvanları ve vahşi gevişgetirenler, sert doğa ko­şulları ve besin azlığıyla mü­cadele etmek zorunda kaldık­larında bile, sağlık ve enerji bakımın­dan türün tüm üyeleri neredeyse tü­kenmiş hale geliyorlardı. Transbaykalya ve Sibirya'nın birçok bölgesinde bu gerçeği gözleriyle gören Kropotkin, tedrici evrimi bu rekabet koşullarına dayandırmanın imkânsızlığına inan­mıştı. Sonraki yıllarda sosyal Darwi-nizm üzerine yazılan hiçbir eserle ara­sında ortak bir bakış açısı bulamayan Kropotkin, şöyle diyordu:

"Tüm bu eserler, insanın, yüksek zekâ­sı ve bilgileri sayesinde, insanlar arasın­daki hayatta kalma mücadelesinin çetin­liğini yumuşatabileceğini kanıtlama çabasındaydı; fakat, bununla birlikte, her hayvanın yaşam imkânları için hemcins­lerine karşı mücadelesinin ve her insanın tüm diğer insanlara karşı mücadelesinin bir "doğa yasası" olduğunu da kabul edi­yorlardı. Ben bu görüşü kabul edemez­dim, çünkü, her bir türün içinde acımasız bir hayatta kalma mücadelesinin varlığı­nı kabul etmenin ve bu mücadeleyi bir ilerleme koşulu olarak görmenin, yalnız­ca kanıtsız bir iddiada bulunmak olmadı­ğına, aynı zamanda, doğrudan gözleme dayanmadığına da ikna olmuştum."

Yabanıl insan yaşamını ve hayvanlar alemini, kana susamış "gladyatör gös­terisi" gibi sunan Darwincilerin "azgın mücadele" anlayışı, eşitlikçi, dayanış­macı, özgür toplum düşüncesine de cepheden saldırı anlamına geliyordu. Bu nedenle, Malthus ve Darwincilere yanıt vermek neredeyse zorunlu hale gelmişti.

Kropotkin, bu yanıtı vermekte ge­cikmedi. Avrupa'da sürgünde yaşadığı yıllarda konuya ilişkin belge ve doküman toplamaya başladı. Kropotkin'in çalışması, 1890 yılı sonlarından itibaren, önce Nineteenth Century dergisinin sayıla­rında makaleler halinde, daha sonraki yıllarda da temel eserle­rinden biri olarak, Evrimin Bir faktörü; Karşılıklı Yardımlaşma (mutual aid; afactor of evolution) adıyla yayımlandı. Kitap, bilim dünyasında olduğu kadar anar­şistler arasında da büyük ilgi gör­dü ve kısa sürede birçok dile çevirilip yayımlandı. Anarşist dü­şünce açısından tam anlamıyla bir köşe taşı niteliğine sahip olan bu kitap, özgürlükçü düşünceye doğal ve bilimsel temeller oluştu­rurken ahlâki kaygılara da özel bir vurgu yapıyordu. Topluluk halinde yaşayan canlıların, bir ta­kım sosyal duygu ve alışkanlıkla­ra yol açan kolektif bir adalet duygusu geliştirdiklerini belirten Kropotkin, bu adalet duygusu ol­madan topluluk halinde yaşama­nın imkânsızlığından söz eder:

 "Topluluk halinde yaşam, en zayıf bö­cekleri, en zayıf kuşları ve en zayıf me­melileri, en korkunç etoburlara ve avcı kuşlara karşı mücadele edebilecek ve ko­runabilecek hale getirmektedir; çok zayıf bir doğum oranına rağmen bazı türlerin varlığını sürdürmesini sağlayan şey işbir­liğidir.

"Bu nedenle, adalet duyguları sürü ha­linde yaşayan tüm hayvanlarda gelişmiş­tir. Kırlangıçlar ve turnalar ne kadar uzak mesafeden gelirlerse gelsinler, her biri bir önceki yıl inşa ettiği ya da onardığı yuvaya geri döner. Eğer tembel bir serçe, bir arkadaşının yapmakta olduğu yuvayı sahiplenirse, hatta oradan birkaç saman çöpü kaçırmaya çalışırsa, serçe grubu tembel olana müdahale eder: ve açıktır ki, bu müdahale kural olmasaydı, kuşlar, hep yaptıkları gibi, yuva kurmak için asla bir araya gelmezlerdi."

Karşılıklı yardımlaşma ve uyumu bir doğa yasası olarak gören Kropotkin, anarşiyi de doğal düzen olarak görür. O, hayvan dünyasında kategorik bir egemenlik kurmadığı gibi, insanın hayvan ve doğa üzerindeki egemenli­ğinin, insanın insan üzerindeki ege­menliğine yol açtığını savunur.

Öte yandan, anarşistler arasında, Kropotkin'in bazı yaklaşımlarını aşırı iyimser ve kaderci bulanlar da vardı. Onlara göre, Kropotkin, ilkel toplum­lara ve ortaçağ toplumlarına iyimser bir bakış açısıyla yaklaşıyor, töre ve geleneğin baskısını yeterince görmü­yordu. Kropotkin'in iddiasının aksine, "bir Buşman yerlisinin, Kropotkin'in Londra'daki günlük yaşamında karşı­laşmadığı kadar çok müdahaleyle kar­şılaştığını" ileri sürüyorlardı.

Yabanıl toplumların yaşamındaki özgürlüğe sıkça vurgu yapan Kropot­kin, hayvan yaşamının sosyalliğini bil­meyen ve tamamen yanlış hayal ettiği "hayvani" özellikleri vahşilere yükle­yen modern toplumun bu tutumuna çarpıcı bir örnek verir; kabile gelenek­lerinin katili cezalandırma yöntemleri­ni, günümüzde de "kana kan" ilkesine bağlı kalarak katili cellada teslim eden yargıcın yöntemiyle karşılaştırır:

 "Ölüm kararı durumunda, kimsenin infaz eden olmak istememesi çarpıcıdır. Herkes taş atar ya da baltasıyla vurur, fakat ölümcül bir darbe indirmekten •özenle kaçınılır. îleriki dönemde rahip kurbana kutsal bir bıçak saplayacaktır. Daha sonraları ise bu işi yapan kral ola­caktır, ta ki uygarlık paralı celladı keşfe­dene kadar."

Ortaçağ şehir cumhuriyetlerindeki karşılıklı yardımlaşma ilişkileri üzerin­de de etraflıca duran Kropotkin, şu sonuca varır:

"Ortaçağ şehri, üretim ve tüketim için, bütün bir toplumsal yaşam için, devletin prangaları olmadan; aksine, sanat, zana­at, bilim, ticaret ve politikadaki her bir gruba yaratıcı dehasını ifade etmesi için tam bir özgürlük sağlayarak, sıkı bir karşılıklı yardım ve destek birliğini, köy komününden çok daha geniş ölçekte ör­gütleme girişimiydi."

Kropotkin'in işaret ettiği bir başka nokta ise, özgür birlik, özgür federas­yon, cemaatlerin yerel bağımsızlığı ve her türlü karşılıklı yardımlaşma kuru­muna öldürücü darbenin Avrupa'da Kilise ve Devlet tarafından ancak on altıncı yüzyılda indirilmiş olduğudur.

Öte yandan, biyoloji ve sosyolojinin insan ve hayvan davranışlarına dair yeni bulguları, Kropotkin'in yüz yıl önce vardığı sonuçları bugün hemen hemen bütünüyle doğruluyor.

Titiz bir araştırma ve gözlemin ürü­nü olan Karşılıklı Yardımlaşma; Dar-wincilerin, gerek hayvan yaşamında gerekse toplum yaşamında görmezden geldikleri temel bir ilkeyi (karşılıklı yardım ve destek ilkesini) ele alarak evrimin asıl faktörünü inceliyor.


Karamecmua / haziran mayıs
Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Evrimin bir faktörü; Karşılıklı yardımlaşma
Evrimin bir faktörü; Karşılıklı yardımlaşma
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5LSbCpUqh0Kf4jQqzgnOMv3VD4twfQ0hO7makWtqEfgo6CWuQLRoshbJBHtoTZdSWVApoCBRusptL1x26hQ6C1h-HQTOjqwf16b-HBID2kfNtbcIff3xydWu2i2-1DF6UfTbmgsB485bH/s1600/Kropotkin1.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5LSbCpUqh0Kf4jQqzgnOMv3VD4twfQ0hO7makWtqEfgo6CWuQLRoshbJBHtoTZdSWVApoCBRusptL1x26hQ6C1h-HQTOjqwf16b-HBID2kfNtbcIff3xydWu2i2-1DF6UfTbmgsB485bH/s72-c/Kropotkin1.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2014/07/evrimin-bir-faktoru-karslkl-yardmlasma.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2014/07/evrimin-bir-faktoru-karslkl-yardmlasma.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy