Yalakalık kültürü üzerine

Yalaka, yalakalık konularını irdelemeden önce sözlüksel tanımlarına bakmakta yarar var. Zargan sözlüğü yalaka olmayı, Flatterer, sycopha...

Yalaka, yalakalık konularını irdelemeden önce sözlüksel tanımlarına bakmakta yarar var.

Zargan sözlüğü yalaka olmayı, Flatterer, sycophant, toady, diye tanımlar.

Macmillan English Dictionary, ‘Flatterer’ sözcüğünün karşılığını, “Someone who praises another person in order to get what they want” (İstediğini elde etmek için başkasını öven kişi) olarak verir.

Yine aynı sözlük, ‘Sycophant’ için, ‘An issulting word for someone who praises rich and powerful people in order to gain an advantage’ (Avantaj elde etmek için zengin ve güçlü bir kişiyi öven birini tanımlamak için kullanılan aşağılayıcı bir söz) diye açıklarken ‘Toady’ sözcüğünü, ‘To pretend to like a rich or important person in order to get some advantage from them‘ (Bir avantaj elde etmek için zengin ya da önemli bir kişiyi seviyormuş gibi görünmek) şeklinde açıklamaktadır. Bu üç sözcük de ‘Yalaka olmayı’ ifade ediyor ama en çarpıcı olanı ‘Toady’ için verilen tanım bence. Yani bir kişi, ya da topluluk zengin, güçlü ya da önemli olacak; onu aslında sevmiyor olacaksın ama ‘seviyormuş’ gibi görüneceksin. Buradaki, sevmemek belirlemesi tanımın püf noktasını oluşturuyor, yaranılan ya da yalakalık yapılan kişi, kurum, her neyse, bunlar aslında benimsenmiyor, sevilmiyor olacaklar ama benimseniyor, seviliyorlarmış gibi yaklaşılarak onlara dalkavukluk yapılacak.

Bu tanımlara bakınca, yalakalığın insanla birlikte yeryüzünde var olduğunu anlamak zor değil. Çünkü insan ve onunla birlikte var olan her şey diyalektik olarak kendi zıddıyla birlikte olagelmiştir. Zayıfın karşında güçlü, yoksulun karşısında zengin, yönetilenin ya da güdülenin karşısında egemen ya da güden vardır. Bunların her biri kendi zıddı olmadan bir hiçtir, ancak onunla birlikte anlam kazanır; yani bir şeyin varlığı onun zıddının varlığıyla mümkündür. Bu durumda yalakalığa diyalektik bir olgu olarak felsefi bir içerik kazandırıp onu sevimlileştirebiliriz. Çünkü dünyada güçlü, zengin, egemen olmasaydı yalakalar ve gerzekler de olmayacak; dolayısıyla, bu diyalektik zincirin bazı halkaları eksik kalacağı için yaşam da tam olmayacaktı.

Yalakalar tarihin her döneminde olmuştur. Güçlü olanlar zamanla bunu bir ihtiyaç olarak algılamış, böylelikle bu tarz, giderek bir mesleğe dönüştürülmüştür. Yalakalık soytarılık mesleği altında meşrulaştırılınca, farkında olmadan insanlık yararına bir iş başarılmıştır.Yani resmi soytarıların varlığı, dolaylı olarak, yalakalığın toplumsal bir histeriye dönüşmesini önüne set çekmiştir.  Belki de yönetenler, tebaada çok sayıda yalaka görmek yerine asıl işi yalakalık olanları soytarılık kurumu içine alarak toplumlarda laçkalaşmanın önüne geçmeyi düşünmüş olabilirler. Böyle de olsa, yeni yalakaların çıkması hiçbir zaman önlenememiştir.

Yalakalık yapmanın belli başlı gerekçeleri, özgün araçları vardır. Yalakalık yapmak isteyen kişi, aşağıda verilen gerekçelerden birinin arkasına sığınarak bunu yapmaya çalışır. Aşağıda verilen konumda olup onurlu olmayı seçen insanları yalaka ve gerzek insanlardan ayırmak gerekir kuşkusuz. Örneğin ezilen bir halkın her bireyinin ortak paydası ezilmektir ama bu, o halkın tüm bireylerinin yalaka olabileceği anlamına gelmez. Bizim konumuz da zaten onlar değil, onursuzluğu bir yaşam biçim olarak algılamış olanlardır. Yalakalığın kendisi de onursuzluğun özdeşi, ikiz kardeşidir zaten.

Öyleyse, bir yalaka hangi durumlarda oluşur

1.Yoksul ama onursuzdur; kendinden daha varlıklı olan birine yaranarak bir avantaj sağlamak ister.

2. Zeki değildir; kendinden daha akıllı olan birine yaranmaya çalışır.

3.Güçsüz ve yetersizdir; güçlü ve yetkin olan birine yaranarak mevki ve itibar elde edeceğini düşünür.

4.Ruhsal yönden doymamıştır; iradeli ve özgüveni olana yalakalık yaparak ruhsal doyum elde etmeye çalışır.

5.Toplum içinde değersiz biridir; saygınlığı olan birine yaranarak toplumda yer edinmeye çalışır

6. Horlanan, aşağılanan biridir; kendini horlayan ve aşağılayan kişi ya da kişilere yaranarak bir savunma mekanizması geliştirir.

7.Ezilendir; ezenlere yalakalık yaparak kendini ve başkalarını ondan/onlardan biri olduğuna inandırmaya çalışır.

Bir filozof ile bir dalkavuk konuşurken dalkavuk filozofun her dediğini onaylıyormuş. Sabrı taşan filozof bağırmış:

-Be adam, bari bir kez olsun dediğime itiraz et de iki kişi olduğumuzu anlayalım.

Bizim coğrafyamız çok yalaka yetiştirmiştir. Bunun en yakın örnekleri, Sey Rıza ve Şêx Seid direnişleri sırasında kendi halkına ihanet edenlerdir. Bunlar, sular durulduktan sonra efendilerinden icazet beklediklerinde, ‘Halkına ihanet eden, gün gelir, bize de ihanet eder’ denilerek aşağılanmışlardır. Bu türün belirgin örneklerinden biri Şêx Seid hareketini başından sonuna kadar ihbar eden Binbaşı Kasım’dır. Direniş sonrasında efendilerinden taltif beklemiş ama ailesiyle birlikte Aydın’ın Söke ilçesine sürülmekten kurtulamamış, ömrünün sonuna kadar aşağılanmış biri olarak orada yaşamış ve orada ölmüştür.

Soytarılık kavramı, zenginlerin, egemenlerin, güçlülerin yalakalığı meşrulaştırmak için oluşturdukları bir kavram olmalı. Yine de soytarılık yalaka olmayı karşılamamaktır. Yalakalık geniş bir kavramdır; soytarılık onun içinde bir alan olabilir belki. Egemenlerin bir mesleğe dönüştürdüğü soytarılık bir miktar emek içerdiği için farklı bir yere de konulabilir belki. Oysa yalakalık yapmanın bağışlanır bir yanı yoktur.

Genel bir bakışla, yalakalık yapılan birinin durumdan memnun olduğu düşünülebilir ama öyle değildir. Egemenlerini inandırması ise neredeyse olanaksız gibidir; onların akıllı olanları bu tür gerzekleri ciddiye almazlar. Akıllı olan birine yalakalık yapılamaz, çünkü o, kendisine yalakalık yapıldığında, hiç gereği yokken kendi benzerleriyle çatışmaya girmek zorunda kalacaklarını bilir. Aklı olan güçlü kendinin nerede olduğunu bilecek zekaya sahiptir zaten. Yalakalık ve gerzeklik eylemine sessiz kalanlar da bu durumu rahatsız edici bulurlar belki ama övülmek geçici haz duygularını okşadığı için görmezden, duymazdan gelirler. Bu arada yalakalıktan kendi yararına olanı alır, yalakalık yapanları, günü geldiğinde, bir kağıt gibi buruşturup çöpe atarlar.

Yalakalık yapan biri korunabilir, bir yere sığınabilir, kendini geçici olarak güvene alabilir, bir tabiiyet duygusu geliştirebilir, mal, para, unvan kazanabilir, bir başka zaman bir başka birinin kendisine yalakalık yapmasını sağlayabilir, işleri yürür belki ama asla erdemli ve onurlu olamaz. Çünkü o artık kendi değil, başkasının istediği sahnede oynatabileceği ucuz bir kukladır artık.

Montesguieu’nun dalkavukluk üzerine söylediği, dalkavukluğun sağladığı çıkar, dürüstlüğün kazandırdığı yarardan daha fazla olursa o ülke batar, sözü asla unutulmamalıdır.
Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,13,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Yalakalık kültürü üzerine
Yalakalık kültürü üzerine
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjFH9E9TjVbis7gLB4DfEXoHRaB1yGX-p5Mzo6-xlnS8va3kXNpJh9V_XKhPdVz0-lUWpBUC9R5mNaTFUP8q4OZbDeMWM7ZC03HmsMDZMQH22iwcgAhUwwWk9HbUL6tPwdU-BozsWaSW2S6/s320/yalaka.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjFH9E9TjVbis7gLB4DfEXoHRaB1yGX-p5Mzo6-xlnS8va3kXNpJh9V_XKhPdVz0-lUWpBUC9R5mNaTFUP8q4OZbDeMWM7ZC03HmsMDZMQH22iwcgAhUwwWk9HbUL6tPwdU-BozsWaSW2S6/s72-c/yalaka.png
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2013/10/yalakalk-kulturu-uzerine.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2013/10/yalakalk-kulturu-uzerine.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy