Jack Kerouac ve caz

Jack Kerouac Başta Jack Kerouac olmak üzere Beat Kuşağının liderleri kamuoyunun gözünde hep caz dünyasıyla özdeşleştirilmiştir. Peki am...

Jack Kerouac
Başta Jack Kerouac olmak üzere Beat Kuşağının liderleri kamuoyunun gözünde hep caz dünyasıyla özdeşleştirilmiştir. Peki ama Kerouac ile caz arasındaki gerçek ilişki neydi? Eleştirmen ve caz yazarı Jared Pauley işte bu konuyla ilgili olarak Columbia Üniversitesi’nde düzenlenen bir sempozyumla ilgili izlenimlerini yazıyor.

1950’ler caz için çok ilginç bir zamandı. Bütün bir kuşağın soğuk savaş şemsiyesinin altına girdiği bir dönemde, kültürel açıdan büyük bir değişim havası yaşanıyordu. İnsanlar kendilerini edebiyat, müzik ve şiir aracılığıyla ifade etmede yeni yollar buluyordu. Beat Kuşağı özellikle New York’ta uzun zamandan beri cazla işbirliği içindeydi. Beat yazarları Charlie Parker ile Dizzy Gillespie’nin müziği hakkında büyük bir zevk ve tutkuyla yazıyordu; ancak Beat Kuşağıyla caz müzisyenleri arasındaki gerçek bağ neydi? Özellikle Jack Kerouac eleştirel caz tarihinin neresinde yer alıyordu? Belki bu soruların hepsine cevap alamadım ama onun hakkında daha derin bilgiler edinirken hayranlığım da arttı.

10 Mart’ta Columbia Üniversitesi’nin Felsefe salonunda, Jack Kerouac’ın caz besteciliği ve “Pull My Daisy” adlı filmde yer alması hakkında bir sempozyum düzenlendi. Ortam çok uygundu zira Kerouac futbol bursuyla Columbia Üniversitesi’nde okumuştu. Bu panele katılanlar müzik yapımcısı George Avakian, müzisyen David Amram, Columbia’dan profesör John Szwed ve Kerouac’ın caz hakkında yayımlanmamış bazı yazılarını İtalyancaya çeviren İtalyan araştırmacı Sarah Villa idi. Columbia Caz Araştırmaları Merkezi’nin başkanı Dr. George Lewis’in kısa bir giriş konuşmasından sonra seminer, Kerouac’ın cazla ilgili yayımlanmamış bazı eleştirilerinin ele alınmasıyla başladı.

Seminerin özü,  Kerouac’ın  yer aldığı “Pull My Daisy” adlı film etrafında döndü. Bu filmde David Avram da şair Allan Ginsberg’le birlikte oynamıştı. İşte bu noktada benim seminerin yürütülme biçimiyle ilgili çekincelerim ortaya çıktı. Ben Rutgers Üniversitesi Caz Araştırmaları Enstitüsü’nün düzenlediği yuvarlak masa toplantıların ortamında bulundum. Bu ortamda izleyiciler ile konuşmacılar arasında fikir alışverişi adeta bir şarttır. Beni yanlış anlamayın; Yeni Caz Araştırmaları’nı çok takdir ediyorum, ancak izleyicilerin çoğu söylenenleri itirazsız kabul ediyordu.

Modern akademi dünyasında cazın geleceği bu mudur? Müzik kültürel analizi destekleyici bir unsur haline mi gelmiştir? Bu soruların cevabının evet olduğu ileri sürülebilir çünkü bu eğilim son yirmi yıldır zaten mevcuttur.  İyi ama Yeni Caz Araştırmaları’nın ortasında müzikle uğraşmayı seçen insanlar bunu nerede yapacaklar? Kerouac ile ilgili bu seminere David Amram katılmasaydı, ortalama izleyici, yayımlanmamış caz makaleleri dışında yazarın ilgisinin nasıl olduğu konusunda pek bir fikir sahibi olamazdı.

Sarah Villa, Jack Kerouac’ın 1959’da yazdığı “Bebop’un Başlangıcı” adlı makaleyi çok iyi kavradığını gösteren bir sunum yaptı. Kendisi, Milano Üniversitesi ve Columbia’da yaptığı doktora çalışmasında Kerouac’ın cazla ilgili yazılarına gelen eleştirel tepkileri araştırmış. Sarah tepkilerin bir kısmı övgü doluyken bir kısmının da bu yazıları küçük gören bir havaya sahip olduğunu ortaya koydu. Sonuç olarak benim pek farkında olmadığım, Kerouac’ın yaşamı ve yazılarıyla ilgili önemli noktalara değindi. En önemlisi, Kerouac’ın ‘Escalade’da çıkan yazısı, müzik konusunda iyi bir tahlil yeteneği olduğunu gösteriyordu. Sarah’nın Power Point sunumuyla gösterdiği noktalar, Kerouac’ın bir müzisyen olmadığı halde ne kadar derin bir dinleme becerisine sahip olduğunu sergileyerek beni şaşırttı.

“Pull My Daisy” analizine başlamak üzereyken seminerin nasıl bir seyir izleyeceğini merak ediyordum. Sonuçta bir tür David Amram müzik saati haline gelmesi hoş olsa da biraz gereksizdi. Amram, 1957’de Jack Kerouac’la birlikte Five Spot Cafe’de ilk kez konuşmaları caz müziğiyle kaynaştırmalarını ayrıntılı biçimde anlattı. Kerouac ayrıca Aralık 1959’da 10. Caddedeki Brata Sanat Galerisinde bir etkinliğe katılmıştı ki, bunu bilmiyordum. “Pull My Daisy” adlı filmde çok sayıda Beat yazarı yer almıştı. David Amram bu filmin çekim aşamasını oldukça canlı ayrıntılarla anlattı. Amram’ın şu sözleri Kerouac’ın filmle ilgili anlatımının kayıtları sırasında yaşanan süreci ortaya koyuyor: “Filmi seyrediyor ve o anda aklına gelenleri söylüyordu. Bunu iki kere yapıp bitirdi. Bir daha yapmayı ise reddetti. Spontane olana inanıyordu. Bu anlatımlar filmin en iyi kısmı oldu.”

Kerouac’ın spontane olmaya yatkınlığını tahmin ediyordum ama zihninin doğaçlama yapan bir caz müzisyenine ne kadar benzediğinin farkında değildim. Ne derseniz deyin ama ben bu farklı niteliklerini öğrenmekten memnundum. Beatnik’lerin caz müziği içinde yer almasının yanı sıra Kerouac’ın çalışmaları her zaman merakımı çekmiştir. Bu seminer onu şahsen tanıyan insanların çok önemli ayrıntılar sunmasını sağladı.

Sonunda bu yuvarlak masa toplantısı oldukça bilgilendirici oldu ama her şey benim için çok romantik bir anlama bürünmüştü. Bu sempozyuma katılan müzisyen sayısının fazla olmadığı izlenimini edinsem de, Jack Kerouac’in 50’lerin cazına katkılarını ve rolünün ne kadar önemli olduğunu daha iyi anlama imkanı buldum. Caz Araştırmaları Merkezi’nin gerçekten iyi bir potansiyeli var ama keşke müziğe biraz daha fazla eğilseler.  Yine de Columbia’ya zaman tanıyıp Yeni Caz Araştırmalarını ne yönde geliştireceklerini görmemiz lazım.

Son bir not olarak, komitede bulunan George Avakian’ın çok harika bir insan olduğunu belirtmem gerek; ancak kendisi seminerin başında üç dört cümle konuşmakla yetiniyor. Bu adamla yaptığımız kısa sohbetlerde koca koca kitaplardan öğrenebileceğimden fazlasını öğrendim. Üzerinde düşünülecek bir durum… bu Avakian ayaklı bir caz tarihi gibi.

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Jack Kerouac ve caz
Jack Kerouac ve caz
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivhymWoDbIGwk_ARran1MgfrIF8E7Ax6CTuwsTNtDEUm8bCima_GgqJjAubIHmVBJS0EJzmTOQ7MxYxc0659uaZUbbLBceKQ7tk7OZEw0ej5fgWqyAINIR_NlqYqeLMvH06XjeIItU20cM/s640/kerouac.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivhymWoDbIGwk_ARran1MgfrIF8E7Ax6CTuwsTNtDEUm8bCima_GgqJjAubIHmVBJS0EJzmTOQ7MxYxc0659uaZUbbLBceKQ7tk7OZEw0ej5fgWqyAINIR_NlqYqeLMvH06XjeIItU20cM/s72-c/kerouac.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2017/01/jack-kerouac-ve-caz.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2017/01/jack-kerouac-ve-caz.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy