Bulantı (Zeki Demirkubuz)

Bulantı (Zeki Demirkubuz) Zeki Demirkubuz’un sevmediğim (bir adım ötesi nefret) tek filmi “Bekleme Odası” gösterime girdiğinde Radikal ...

Bulantı (Zeki Demirkubuz)
Zeki Demirkubuz’un sevmediğim (bir adım ötesi nefret) tek filmi “Bekleme Odası” gösterime girdiğinde Radikal gazetesindeki eleştirimde şu ifadeleri kullanmışım: “Umarız Zeki Demirkubuz sineması, sonraki dönemlerde bir ‘Bekleme Odası 2’ ya da benzeri bir ürünle karşımıza çıkmaz. Çünkü insanoğlunun zaaflarını doğru noktalardan çekip sinemasına yansıtan, sezgileriyle hedefine ulaşmakta zorlanmayan, aynayı yüzümüze tutmak yerine bizi ayna haline getiren bir yönetmenin ‘kasılmalar’a tutsak olmasını hazmetmek kolay değil.”

Evet, 12 yıl ‘bekleme odası’nda zaman geçirdikten sonra geldi ne yazık ki “Bekleme Odası 2”, yani “Bulantı”. Birçoklarınca yerden yere vurulan “Kıskanmak” da dahil olmak üzere her filmini övgü cümleleriyle karşıladığım Zeki Demirkubuz’un ‘nazar boncuğu’ çalışması “Bekleme Odası”na kardeş gelmiş gibi görünüyor. Her ne kadar “Bekleme Odası” kadar ağdalı bir ‘sayıklama’ değilse de aynı sandalyeyi paylaşıyor “Bulantı”. Sinemacının kişisel ajandasından notları okurmuş gibi hissediyoruz, ki bu notların sinemasal karşılığı da pek güçlü değil.
Bulantı (Zeki Demirkubuz)
“Bekleme Odası”nda bir yönetmenken, yani çok daha özyaşamsal bir durum söz konusuyken, “Bulantı”da bir edebiyat hocası olarak resmediyor kendini Demirkubuz. Bu seçim, hikâyeye belli bir mesafeden bakmamızı sağlıyor belki, ama herhangi bir iniş çıkışı olmayan rotada tekdüzeliğe kurban gitmekten kurtulamıyor film. Karısı ve çocuğunu bir trafik kazasında kaybeden ‘kibirli’ başkarakter, evliyken yaşadığı ilişkisini sürdürüyor, hiçbir şey olmamışçasına. ‘İyilik’ motivasyonunu bir ‘maske’ olarak kullanan adamımız, aslında ‘pislik’ denebilecek düzeyde bir ‘kadın avcısı’ (aslında ‘kadın düşmanı’ demek daha doğru) kimliği taşıyor. İçinde ‘fırtınalar’ kopuyor belki ama bunu anlamak için ‘müneccim’ olmak lazım. Demirkubuz, buna dair ipuçlarını gizliyor, hatta yok ediyor hikâyede. Bunu bir tercih olarak görüp takılmayabiliriz, ancak hikâyenin gidişatını etkileyen ve finalin ‘anlamlı’ olmasını sağlayacak tek şey de bu. Böyle bir ‘saklama kabı’ hamlesi, zaten ‘şaşırtmadan’ ilerleyen hikâyeyi iyice yavanlaştırıyor ve tekrarlara hapsediyor. Kahramanın karşısına çıkan bütün karakterlerin benzer ‘refleksler’le yüzleştiklerini görüyoruz. Bu ‘aynılık’ duygusu da ‘bilinçli’ bir tercihtir kuşkusuz, ama bize izleyici olarak verdiklerini tarttığımızda elimizde güçlü bir hissiyat bırakmıyor bu tercih de.

Zeki Demirkubuz sinemasının başlıca temalarından sapma yok aslında “Bulantı”da. Daha önce “Yazgı”da ya da “Üçüncü Sayfa”da ve tabii ki “Bekleme Odası”nda izlediklerimizin bir toplamı gibi bu film. 10. çalışmasını gerçekleştiren yönetmenin bir ‘filmler filmi’ çekmek gibi bir lüksü var kuşkusuz. Buna bir itirazımız yok. Ancak, bunu yaparken izlediği yolun içine bizi çekemediği de aşikâr. Başkaraktere tutunmaya çalışmaktan yoruluyoruz hikâyeyi takip ederken. Köşeleri fazlasıyla net biçimde belirlenmiş karakterin herhangi bir ‘esneklik’ taşımıyor oluşu, bir süre sonra filmden ve ‘temalar’dan uzaklaştırıyor bizi. Aslında ‘oyuncu’ olarak rahatsız etmiyor Zeki Demirkubuz, “Bekleme Odası”nın aksine. Seyirciden ‘empati’ beklemeyen karakterde sırıtmıyor, ‘varoluşsal’ çizgiye sadık kalan bir performans sergiliyor. Bizim asıl meselemiz, Demirkubuz’un o çizgide nasıl gezindiği değil, çizginin kendisi. Camus ve Dostoyevski harmanıyla yarattığı bu çizgi, belki bir metin olarak ‘okunur’ (hatta okunmalı) bir hava taşıyor, ama söz konusu sinema olduğunda ‘hikâye anlatımı’ problemleri devreye giriyor ve yerinde saymanın ötesine gidemiyor.
Bulantı (Zeki Demirkubuz)
"Bulantı”nın ‘burjuva ahlâkı’ üzerine getirdiği eleştiriyse güme gidiyor bu toplam içinde. Vicdanını ‘üst perdeden bakan’ bir anlayışla oluşturan burjuva ahlâkına dair doğru tespitlerde bulunsa da, bunu bütün içinde ‘anlamlı’ bir röntgene çeviremiyor Demirkubuz. Evet, buradan bakınca bir ‘resim’ ortaya koyuyor belki, ancak bu resmin dağınıklığa teslim olduğunu görüyoruz. Yedi ölümcül günahtan biri olan ‘kibir’le hayat bulan karakterin yolculuğu, onu çevresine zarar veren (hırpalayan) ama ‘sorumluluk’ almayan bir noktaya savuruyor. Hikâyenin tekdüze bir rotası var dedik ya, o rotanın final hamlesi de işte tam da bu yüzden ‘inandırıcı’ olamıyor. Karakterin maskesini atıp ‘yeni bir ben’e kucak açmaya çalışması, vicdanının karanlık dehlizlerinden sızan ışığa tutunma çabası da havada kalıyor. “Ben yaptım, oldu” anlayışının sinema için ne kadar geçersiz bir bakış olduğunu da belgeliyor bu durum. O noktaya kadar sağlanamayan motivasyon, bir anlığına gaipten çağırıldığında askıda kalıyor, oradan alıp karakterin üzerine geçirmek de imkânsızlaşıyor.

Murat Özer

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Bulantı (Zeki Demirkubuz)
Bulantı (Zeki Demirkubuz)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhssZcwywC6eG6Imz0kbULOTm-LLplhn_UC24GQlwg434hNwioHdjoF53iWxNxiJa_34I9-gf2eG9gHF9WWjuqRLfQ6O8YOx6_HNlwrFdR_DOqJEDx0HZccne3hW5ouJRC7ahBH0g2RumGf/s640/1017411673.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhssZcwywC6eG6Imz0kbULOTm-LLplhn_UC24GQlwg434hNwioHdjoF53iWxNxiJa_34I9-gf2eG9gHF9WWjuqRLfQ6O8YOx6_HNlwrFdR_DOqJEDx0HZccne3hW5ouJRC7ahBH0g2RumGf/s72-c/1017411673.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2015/10/bulant-zeki-demirkubuz.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2015/10/bulant-zeki-demirkubuz.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy