Demian (Hermann Hesse)

Demian (Hermann Hesse) On yaşındaki Latince öğrencisi Emil Sinclair, güvenceli aile ortamının dışında sert ve acımasız bir dünya olduğun...

Demian (Hermann Hesse)
On yaşındaki Latince öğrencisi Emil Sinclair, güvenceli aile ortamının dışında sert ve acımasız bir dünya olduğunu erken fark eder. Kendini bulma yolundaki delikanlı, din ve ahlak gibi artık inanamadığı kalıparla birlikte baba evinden de kopar. Küçük yalanlar ve hırsızlıklarla beslenen yaşamında, sağlam çocuk dünyasının çöktüğünü görür. Onu bu acılardan kurtaracak olan kişi, okula yeni gelen bir başka öğrenci: Max Demian'dır. Demian, Sinclair'in yaşamını yönlendiren, etkileyen başkisi olur. Tanıştığı ve tanıdığı insanlar, Sinclair'in kendini ve benliğini bulma yolunda birer kilometre taşıdır. Hermann Hesse'nin öteki romanlarından ayrılan bir yanı var Demian'ın: Bir gençlik ve öğrencilik romanı olan Demian, yazarın o dönemdeki korkularını ve sorunlarını tümüyle yansıtıyor. Hesse'nin meslek sorunlarının yanına kişisel sorunları da katılıyor: Babasının ölümü, en küçük oğlu Martin'in tehlikeli bir hastalığa yakalanması ve karısının, onu hastanelerde tedavi görmeye zorlayan ve gitgide ciddileşen ruhsal bozukluğu. Hesse'nin acılarla yoğrulan bu dönemi hayatında büyük değişimlere yol açtı. Ruhsal çöküntüsüyle, ancak doktor yardımıyla baş edebildi. Bu sorunlu dönemin meyvesi ise Demian oldu. Birkaç ay içinde bitirdiği romanını Emil Sinclair adı altında yayınevine yolladı, ancak İsviçreli bu genç, ama hasta yazarı desteklediğini söyledi. Gerçek kimliğini kitabın daha sonraki baskılarında açıkladı.

Bir var bir yoktu.
Ondokuz yaşındaydım.
Ben başka, yaşam başka yerlerdeydik.
Ve yaşamı kaybolduğu yerde değil, samanlıkta arıyordum.
Pek eğlendiğim söylenemezdi.

"Kuş, yumurtadan çıkmaya savaşıyor.Yumurta dünyadır. Doğmak isteyen, bir dünyayı yoketmek zorundadır. Kuş Tanrı’ya doğru uçuyor, Tanrı’nın adı Abraxas’tır."

Kitabın ilk sayfasına tarih atmış, altına bu alıntıyı koymuş ve şöyle yazmışım: "Nereye doğacağımı bilmem, ama yıkacak oluşum kaçınılmaz." Vayy yavrum vayy.

O yıllardaki ruh halime tastamam şifa gibi gelişi şöyle dursun, sahiden tüm yaşamımı çok etkileyen bir kitaptı Demian. Hani şu “bir kitap okudum hayatım değişti” cinslerinden. 19 yaşımın bu müthiş buluşunu ( o zamanlar Demian’ı tarihin tozlu raflarında kalıp önemi anlaşılamamış bir kitap zannedip, kendime de müthiş kaşif payesiyle övgüler düzdüydüm) defalarca okumuş, hatmetmiş, yakın bir zamanda Demian gibi bir kahramanın okul kantininde karşıma çıkacağına dair bir sürü hayaller kurmuştum. Bana yol gösterecek, akıl erdiremediğim tüm soruların cevaplarını şak diye söyleyecek, çakıllar ve dahi dikenlerle döşenmiş deneme yanılma patikalarında dolaşmadan genç yaşımda hayatı yalayıp yutmamı sağlayacaktı. Neyse ki, çok kısa bir süre yine Hermann Hesse’in “Masallar”ını keşfedip bilfiil Iris’in kendisi olmaya karar verdim de kurtarıcı hayallerine veda ettim.

Şimdi adelosans çağımın ayrı ve farklı olma illüzyonlarıyla dolu anılarına da bir elveda çakıp, kitabı tanıtmaya başlayalım.

Hermann Hesse, Demian’ı ilk kez 1919 yılında Emil Sinclair takma ismiyle yayınlatır. Amacı, kendi ünlü isminin etkisinden bağımsız olarak, bu kitabın uyandıracağı yankıları görmektir. Kitap, büyük yankı getirir ve Fontaine ödülüne layık görülür. Gerçi, Hermann Hesse ortaya çıkmaz ve ödülü almaz.

Kitap, Emil Sinclair’in ağzından yazılmıştır. Henüz ilk gençlik yıllarını yaşayan, ona verilen "iyi" ve "doğru" yaşamaya dair eğitimle, yani ahlaklı dünyayla; ruhundan kopup gelen "yasak" duyguların dünyasının çelişmesinden doğan acılar ve vicdan azapları içinde kıvranan bir çocuktur Sinclair. Hesse, kahramanına söylettiği ilk cümleyle, bu acıyı çok net anlatır:

"İçimde dışarı çıkmak isteyen birşey vardı, ben onu yaşamaya çalışıyordum yalnızca. Neden böylesine güçtü bu?"

Küçük Sinclair, herhangi bir yaşıtının çok üstünde bir dozda duyumsadığı varoluş acılarının ve hatta her okulda bulunan "kötü çocuğun" başına sardığı belaların içinde boğulmak üzereyken Demian çıkagelir, onu önce kötü çocuktan, sonra da varoluş acılarından kurtarır. Bu ikinci kurtarma eylemi, tüm zorlukların sona ermesi şeklinde anlaşılmamalıdır elbette, ancak, Demian, Sinclair’in hayata bakışına, yolu algılayışına ve tüm değer yargılarına yeni bir soluk getirir, ona, daha önceden hissettiği, ama adlandıramadığı bir dünyanın kapılarını açar:

"Dışımızda gördüğümüz şeyler, içimizdekilerin aynıdır. İçimizde taşıdığımız gerçek dışında başka bir gerçek yoktur. İnsanların çoğunun gerçeğe bu kadar aykırı bir yaşam sürmesinin nedeni, kendi dışlarındaki görüntüyü gerçek saymaları, içlerindeki dünyaya ise asla söz hakkı tanımamalarıdır. Evet, bu mutlu kılabilir insanı. Ama insan bir kez işin bilincine vardı mı, çoğunluğun izlediği yolu seçmesi diye birşey sözkonusu olamaz. Dostum Sinclair, çoğunluğun izlediği yol kolaydır, bizimkisi ise zor."


Hermann Hesse, kitabın çatısını oluştururken, hikayenin içine iki sembol yerleştirir. Bunların üzerinde durmanın, kitabın ruhuna ulaşmada önemli olduğunu düşünüyorum. Birincisi "nişan" sembolüdür. Sinclair ve Demian, birlikte girdikleri ilk derste, Habil ve Kabil kıssasını dinlerler öğretmenden. Tevrat’a (Musa, 1.kitap) göre, Adem ile Havva’nın ilk oğlu, Kabil, Habil’in ağabeyidir. Kabil çiftçilik yapar, Habil çobanlıkla uğraşır. Kabil işlediği toprağın ürünlerinden, Habil ise sürüsünün ilk yavrularından ve yağından Tanrı’ya armağanlar sunar. Tanrı, Habil’in armağanını kabul edip Kabil’inkini geri çevirir. Kıskançlık duygularına kapılan Kabil, kardeşi Habil’i öldürür. Tanrı Kabil’i lanetler, ama Kabil’in de bir kardeş cinayetine gitmesini önlemek için onu bir nişanla donatır.

Sinclair’in körpe ruhunun kuyusuna atılan ilk taş, bu dersten sonra Demian’ın ona söyledikleridir. Demian, bir nişan’a inanmaktadır, fakat, Habil’in öldürülmesinden önce varolup, kıssanın başlangıç bölümü sayılabilecek şeyin, tam da nişanın kendisi olduğunu söylemektedir. Evet, Kabil ve çocukları gerçekten kimseye benzememekte ve bir nişan taşımaktadırlar fakat, bunun nedeni cinayet ya da koruma değildir. Bu nişan, üstünlüğün, lanetin ve zor yolun nişanıdır.

İkinci sembol, Sinclair ve Demian’ın, Habil ve Kabil kıssasının üzerinde konuşarak yürüdükleri Sinclair’in evinin kapı kemerine yerleştirilmiş atmacaya benzeyen bir armadır: Abraxas. Kitapta Abraxas, yeryüzü ile gökler arasında haber taşıyan, hem iyiliği hem kötülüğü içinde barındıran bir haberci tanrı olarak anlatılır ve insanın normal denebilecek arayışların ötesinde kendi yazgısını keşfedebilmesi için içinden gelen seslere kulak vermesi, düşlerine ve sezgilerine güvenmesi ve onları yorumlayabilmesi koşulunu simgeler.

(Abraxas, eski çağlarda büyülü olduğuna inanılan yunanca harf dizisidir, bu kelime çeşitli eşyaların üstüne tılsım olarak yazılırmış. Sonradan bir tanrı ya da tanrısallık (deity) olduğuna inanılmış. Abraxas’ın Hitler’in tanrısı ya da yahudileri yakma sebebi olduğunu söyleyenler de var. Borges de Kum Kitabı’nda, Otuzlar Mezhebi’ne dair yazdığı yazıda; Abraxas’tan, "başı horoz, kolları ve gövdesi insan ve belden aşağısı yılan kuyruğu" diye bir alıntıyla bahsediyor.)

Kitapta geçen sembollerden sözederken Demian’ın isminin işaret ettiği anlamı da geçmemekte yarar var, Demian ya da Damian, ruhuna şeytan sahip olmuş çocuklara verilen isimdir.

Demian ve Sinclair konuşurlar, konuşurlar, konuşurlar. Okumadıysanız, işi gücü bırakıp hemen bir kitapçıya koşmanızı önererek bitireceğim bu kitabın tanıtımı, o konuşmalar sırasında Demian’a söyletilen bir cümleyle sona erer:

"Çok konuşuyoruz. Bu zekice konuşmaların hiçbir değeri yok, hiç yok. İnsanı kendi kendisinden uzaklaştırır, o kadar. Kendi kendinden uzaklaşmak da günahtır. Yapılması gereken, insanın tıpkı bir kaplumbağa gibi, kendi içine girip yerleşebilmesidir."

Nokta.

Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: Demian (Hermann Hesse)
Demian (Hermann Hesse)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhlZLygnv7pFPjd7GzrI0ifpxi2sDblWUDy9-QApnC-4KusZn37ETh3jhNEiqbdgRbsPF6H74pDMgucqFLvcM40RRL5t0vIZZnQuoEKLxt38H9QKm98sshH4cZRQJIfd7lfBVp0M0R0Uch/s1600/_panther+books.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhlZLygnv7pFPjd7GzrI0ifpxi2sDblWUDy9-QApnC-4KusZn37ETh3jhNEiqbdgRbsPF6H74pDMgucqFLvcM40RRL5t0vIZZnQuoEKLxt38H9QKm98sshH4cZRQJIfd7lfBVp0M0R0Uch/s72-c/_panther+books.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2014/06/demian-hermann-hesse.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2014/06/demian-hermann-hesse.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy